Home Bots & Business Elaines Chat: Automation-trends in de verzekeringsbranche

Elaines Chat: Automation-trends in de verzekeringsbranche

door Marco van der Hoeven

Op 14 juni wordt een breed scala aan aspecten van automatisering belicht tijdens UiPath Together 2022. Een van de branches die op het podium aan bod komen is Verzekeringen, als soms onverwacht innovatief onderdeel van de sector Finance. Rocking Robots besprak trends in verzekeringen en automatisering met Elaine Mannix, Expert Insurance Industry bij UiPath.

“Kostenreductie is momenteel een van de grootste drijfveren van automatisering”, zegt Elaine Mannix. “Ook de wens om efficiënter te zijn is belangrijk. Ook systemen up to date houden en alles gewoon draaiende houden zijn een stimulans. En waar de motivatie niet kostenbesparing of kostenoptimalisatie is, is het groei en klantervaring. Kortom, hoe krijgen we meer met minder? Dat stond bij verzekeringen altijd al op de agenda.”

Er zijn verschillende bedrijven die hebben laten zien hoe dit moet. “Kijkend naar end-to-end automation en het verminderen van repetitieve taken is Generali een van de beste voorbeelden. Ze hebben de afgelopen jaren enorm bespaard met UiPath. En dat is op veel verschillende gebieden geweest, niet alleen compliance en audit, maar ook op het gebied van claims.”

AI

Automatisering wordt ondertussen gebruikt in alle onderdelen van verzekeringen, van frontoffice tot backoffice. “Maar ook op gebieden die we niet hadden verwacht, zoals productontwikkeling. En wat we nu zien is dat AI om de hoek komt kijken, in combinatie met de grootste uitdaging van dit moment: hoe kunnen we data intern en extern bij de juiste mensen op het juiste moment krijgen? En we zien nu meer automatiseringen rond machine learning. Machine learning-modellen doen niet alleen e-mailtriage of detecteren fraude, wat een typische use case is, maar er ontstaat ook vertrouwen rond prijsmodellen. En er is een groeiend besef dat je een automatiseringsleerlaag kunt bouwen, waar van menselijke acties wordt geleerd, en dat je dat in AI kunt gaan inbouwen.”

“We bouwen zo een automatiseringslaag waar intelligentie in zit, die constant aan het leren is. De uitdaging tot nu toe is dat we altijd zo nauwkeurig mogelijke automatiseringen wilden bouwen, met alle uitzonderingen in verzekeringen die we kennen. Maar nu zien we de combinatie van mens en AI die leert, en die modellen bouwt rond wat mensen doen: welke beslissingen nemen ze, welke acties ondernemen ze? Welke kennis voegen ze toe aan een proces?”

Toekomst van werk

Automatisering heeft alles te maken met de toekomst van werk. “Employee experience is een hot topic op dit moment. Hoe kunnen we mensen opleiden voor de toekomst en ze de vaardigheden geven die ze nodig hebben? Verzekeringsbanen gaan de komende tien jaar aanzienlijk veranderen. Citizen developers gaan een rol spelen, bedrijven gaan de kracht van werknemers inzetten en hen de vaardigheden geven om hun lokale automatiseringen uit te voeren en zelfs complexe automatiseringen te zoeken, en deze over te dragen aan een Center of Excellence. Bottom-up gaat nu echt een rol spelen.”

Trends

Bij Together gaat ze in op deze trends in een sessie met een klant. “We gaan het onder meer hebben over opschalen, hoe je je automatiseringen daadwerkelijk uitbouwt. Veel mensen hebben wel iets geautomatiseerd. Maar het is anders wanneer je dat ondernemingsbreed wilt gaan doen. Ik vind dat een geweldig onderwerp, want iedereen wil nu de grote sprong voorwaarts maken. En in een branche met strenge regels moet je dat heel gestructureerd doen.”

“Ik denk dat het bij Together ook interessant is om te luisteren naar wat andere industrieën doen. We hoeven ons niet te beperken tot één branche. We hebben daar alle industrieën bij elkaar. Bankieren loopt altijd voorop, dus we kunnen zien wat zij doen. We kunnen zien wat de productie doet. En we moeten altijd onthouden dat verzekeringen eigenlijk al die industrieën verzekeren. Dus het helpt echt om te leren wat ze doen. En ik kijk ernaar uit om echte mensen persoonlijk te zien en de verhalen van verschillende mensen te horen.”

Inschrijven voor Together 2022 kan hier

Misschien vind je deze berichten ook interessant