Home Bots & Business Hyperautomatisering, transformatie en AI

Hyperautomatisering, transformatie en AI

Ciphix belicht automation journey tijdens klantenevenement

door Marco van der Hoeven

Al enkele jaren is “de robot uit de mens halen” het motto van Ciphix. Echter, de manier waarop dit kan worden bereikt, is aanzienlijk geëvolueerd, vooral met generatieve AI in de hoofdrol. Tijdens een evenement in Delft besprak Ciphix de manier waarop een automatiseringsreis waarde kan toevoegen voor een organisatie.

“Met alle technologische vooruitgang zijn tijdrovende en saaie werkzaamheden overbodig, ” opende Marijn van de Poel, Chief Strategy Officer bij Ciphix, een evenement gewijd aan de voordelen van AI en hyperautomatisering. “Als je mensen ziet typen in Excel en gegevens van links naar rechts verplaatsen, dan kan automatisering een oplossing zijn.” Dit raakt ook het bekende tekort aan geschoolde arbeidskrachten, wat twee belangrijke facetten omvat: het werven van geschikte medewerkers en het behouden van getalenteerde professionals.

Om de evolutie van automatisering in context te plaatsen, nam hij het publiek mee op een korte reis door de tijd. Vóór hyperautomatisering had het fenomeen automation zelf al aanzienlijke vooruitgang geboekt. De groei van grootschalige systemen als SAP en Salesforce leek gestroomlijnde processen te beloven door middel van straight-through processing.

Hyperautomation

Ondanks het nut van die systemen bleven gebruikers echter kampen met knelpunten en productachterstanden, dus de ultieme oplossing was nog niet gevonden. “Automatisering springt echt in dat gat in de markt door ERP-systemen te verbeteren en processen efficiënter te maken.”

Door gebruik te maken van de kracht van automatisering kunnen bedrijven aanzienlijke winst behalen door ’the last mile’  -tot 90% of zelfs 100%- van hun processen te automatiseren. Het automatiseringsproces begint met het identificeren van geschikte use-cases, het aantonen van de mogelijkheden van de technologie aan belanghebbenden, het bouwen van automatiseringen en uiteindelijk het tevredenstellen van mensen met de resultaten.

Naarmate het team groeit, neemt ook het belang van governance en het vastleggen van de waarde van de gebouwde automatiseringen toe. Bij de volgende stap, hyperautomatisering, implementeren organisaties meerdere krachtige technologieën en efficiënte governance. “Hyperautomatisering omvat hoogwaardige technologieoplossingen en low-code platforms voor impactvolle automatisering. Het inspireren van bedrijfseenheden, procesoptimalisatie, het bouwen van oplossingen en verandermanagement zijn de stappen die worden genomen in automatisering.”

De transformerende kracht van AI

Daarna stond Job van den Berg, mede-oprichter van AI.nl, op het podium om de transformerende kracht van AI en de diepgaande impact die het kan hebben op verschillende aspecten van ons leven te benadrukken. “AI is bij uitstek geschikt om oplossingen te vinden voor maatschappelijke vraagstukken. Het is vergelijkbaar met de introductie van elektriciteit en zal een enorme impact hebben,” zei hij. Van gezondheidszorg tot klimaatverandering biedt AI immense mogelijkheden voor innovatie en probleemoplossing.

Dit gaat niet zonder uitdagingen. “Elke keer als een nieuwe technologie opkomt, stellen experts dit ter discussie. De geschiedenis herhaalt zich. Mensen zijn optimistisch over AI, terwijl anderen pessimistisch zijn over het destructieve potentieel ervan.” Hij pleit dan ook voor een genuanceerde aanpak, waarbij de potentiële risico’s van AI worden erkend en effectief worden verminderd, terwijl het transformerende potentieel ervan wordt benut voor het algemeen belang. “AI is als een vliegtuig. Het kan worden gereguleerd om ervoor te zorgen dat het op de juiste manier wordt gebruikt, net zoals we luchtverkeer reguleren om veiligheid te waarborgen.”

Data

De enorme hoeveelheid data die we voortdurend verzamelen, vormt de basis voor het potentieel van AI, en dit blijft toenemen. Dit biedt mogelijkheden voor op AI gebaseerde inzichten en oplossingen. Het benutten van dit immense datapotentieel kan doorbraken mogelijk maken op verschillende gebieden, van gepersonaliseerde geneeskunde tot slimme steden, waardoor efficiëntie wordt verbeterd en het leven van mensen wordt verrijkt.

“AI heeft zich ontwikkeld van een gimmick tot een betekenisvolle technologie. Toegenomen investeringen, rekenkracht, beschikbaarheid van gegevens en deep learning hebben AI getransformeerd.” Maar hoewel AI een enorm impactvolle technologie is, is het belangrijk om perspectief te behouden. “AI is gebaseerd op kansberekening, en biedt nooit 100% zekerheid. Het is een versterking van menselijke intelligentie en samenwerking, wat leidt tot krachtigere algoritmen.” Hij benadrukt dat AI dus de menselijke intelligentie versterkt in plaats van deze volledig te vervangen, een echo van “de robot uit de mens halen.”

AI stuurt al automation aan. “Robots worden collega’s in fabrieken en voeren taken uit die voorheen door mensen werden gedaan.” Deze trend transformeert industrieën en herdefinieert de aard van werk, wat vragen oproept over baanverlies en de behoefte aan bijscholing. Het vereist proactieve maatregelen om een soepele overgang te waarborgen, waarbij mensen en AI-technologieën harmonieus samenwerken, nieuwe kansen ontgrendelen en economische groei bevorderen.

Dashboards

In vier breakout-sessies kwam vervolgens de praktijk van hyperautomation aan bod, oplopend in mate van volwassenheid en de positie in de hyperautomation-journey. De eerste sessie belichtte de eerste stap in deze journey, met als thema “inspire & discover”. Hier stond vooral centraal hoe organisaties succesvol kunnen beginnen met de eerste RPA-implementaties.

Het is daarbij cruciaal om collega’s en leidinggevenden te inspireren. Het advies was dan ook om niet te spreken in termen van besparen, terugdringen en vervangen. In plaats daarvan is het belangrijk om de nadruk te leggen op de voordelen voor de mensen die met de robots gaan werken, en om het vooral niet te moeilijk te maken. En als de eerste successen behaald zijn, is het essentieel om die ook te delen met alle betrokkenen.

Draagvlak

Vanuit dat draagvlak kunnen de eerste successen met automation verder worden uitgebouwd naar een veelomvattende hyperautomation. Want als de eerste bots eenmaal staan, is het niet klaar, integendeel. Dan is het belangrijk om echt waarde uit automation te halen, bij voorkeur met dashboards. Op die manier blijven zowel medewerkers als management betrokken. Resultaten leiden tot “leadership buy-in” en de noodzakelijke financiering voor verdere investeringen in automation. Innovatiecyclus draaien.

In alle fasen van de hyperautomation-journey is het essentieel om de doelen van de organisatie in het oog te houden, of dat nu return on investment, klanttevredenheid of medewerkerstevredenheid is. Alleen dan is het mogelijk zinvolle KPI’s te formuleren die gerelateerd kunnen worden aan de data. En ook hier geldt: eenvoud is belangrijk. Hoe eenvoudiger de KPI, hoe gemakkelijker het is om mensen mee te nemen in de automation journey. Zoals Marijn van de Poel in zijn inleiding zei: “Automatisering en hyperautomatisering moeten worden gezien als kans en katalysator voor vooruitgang, niet als bedreigingen.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant