Home Bots & Business Nieuwe AI-functies in Salesforce

Nieuwe AI-functies in Salesforce

door Pieter Werner

Tijdens de National Retail Federation (NRF) conferentie heeft Salesforce nieuwe data- en AI-functies aangekondigd die gericht zijn op het verbeteren van de ervaringen van zowel verkopers als shoppers in de retailsector. Deze innovaties, ingebed in Salesforce’s Commerce Cloud en Marketing Cloud, maken gebruik van generatieve AI en bieden retailers real-time inzichten in klantgedrag en -voorkeuren.

Salesforce’s Einstein 1-platform, geïntegreerd met Large Language Models (LLM’s), vormt de basis van deze nieuwe functies. Volgens Salesforce gebruikt 97% van de commerciële organisaties AI of evalueert het gebruik ervan, en beschouwt 53% van de marketeers generatieve AI als een gamechanger. Bij wereldwijde retailers die AI hebben geïmplementeerd, rapporteert 83% een verbetering in operationele efficiëntie, en 63% benadrukt het belang van betrouwbare klantgegevens voor het succesvol inzetten van generatieve AI.

Michiel Hustinx, General Manager van Salesforce in Nederland, benadrukt het belang van een geïntegreerde AI-oplossing voor het creëren van gepersonaliseerde retailervaringen, in lijn met de verwachtingen van consumenten. Nieuwe functies zoals Einstein Copilot for Shoppers, een consumentgerichte versie van de generatieve AI-assistent, stellen klanten in staat om via natuurlijke taalinteracties snel producten te vinden en aan te schaffen.

Voor de groothandel introduceert Salesforce functies als Page Designer, Return Insights in Order Management, Inventory Insights, en Customer and Product Insight. Deze tools helpen bij het ontwerpen van e-commerce sites, het analyseren van retourpatronen, het beheren van voorraad, en het inzichtelijk maken van klant- en producttrends.

Voor retailmarketeers biedt Salesforce Global Promotion Management, Referral Marketing, Segment Creation, en Content Creation for Marketing Cloud Engagement. Deze oplossingen helpen bij het beheren van promoties, het verbeteren van verwijzingsprogramma’s, het creëren van gerichte segmenten, en het automatisch genereren van gepersonaliseerde marketingcontent. Salesforce legt tijdens de NRF ook de nadruk op specifieke retailoplossingen die uitdagingen zoals inflatie, winkeldiefstal, personeelsverloop en margedruk aanpakken.

Misschien vind je deze berichten ook interessant