Home Bots & Business ‘Menselijke factor cruciaal in toepassing van robots’

‘Menselijke factor cruciaal in toepassing van robots’

door Marco van der Hoeven

Het inzetten van robotics wordt vaak primair gezien als een technologische oplossing. En voor een deel is dat zeker het geval. Maar bij zakelijke toepassingen, zeker in omgevingen als de bouw, verdient de interactie tussen robots en mensen zeker zoveel aandacht. Trimble ontwikkelt rond Spot van Boston Dynamics oplossingen voor dergelijke werkterreinen, en merkt dat er een goede balans nodig is tussen aandacht voor techniek en aandacht voor de menselijke factor. Rocking Robots sprak hierover met Jim Coleman, Director of AI bij Trimble.

Met name de bouw en landbouw zijn sectoren waar de vraag naar robotics momenteel sterk groeit, merkt Trimble. “Bijvoorbeeld bij bedrijven die op zoek zijn naar een geautomatiseerde workflow voor activiteiten als scannen”, zegt Jim Coleman.

Hij benadrukt dat het niet gaat om de robots op zich. “Klanten zijn op zoek naar de data-oplossingen die je ermee kunt bouwen. Een trend die we duidelijk zien is dat bedrijven technologie willen inzetten om te volgen hoe bouwactiviteiten zich ontwikkelen, bijvoorbeeld in dagelijkse voortgang. Dat gaat verder dan robots en drones, het gaat erom hoe je de verkregen data gebruikt als organisatie.”

Steeds meer mensen zijn bekend met de mogelijkheden van robotics, de een wat meer dan de ander. Over de toepassingen zegt Coleman: “We zijn bijvoorbeeld sterk in systemen en software voor het genereren van point clouds, in hoge resolutie. Die gegevens komen uit sensordata. En robots zijn bij uitstek geschikt om die data te helpen genereren. Daarnaast zien we op de arbeidsmarkt de trend dat het lastig is om werknemers te vinden. Ook daar kunnen robots een rol spelen, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van inspectiewerk.”

Innovatie

In de bouwsector vindt veel innovatie plaats, en wordt nagedacht over de nieuwe vraagstukken die gaan spelen rondom robotics. “We merken soms dat bedrijven er vooral naar streven om de eersten te zijn met een robot op de bouwplaats. Ze willen gewoon een robot. In die zin zijn ze nog in de ‘nice to have’-fase. Ze weten dat een robot nuttig kan zijn, maar slagen er nog niet in om die robot daadwerkelijk te incorporeren in hun dagelijkse workflow.”

“Aan de andere kan praten wij ook met bedrijven die de robots al wèl in hun workflow hebben opgenomen, en die al wel een echt businessvraagstuk hebben aangepakt met robotics. Dat kan een personeelsprobleem zijn, of het verbeteren van efficiency. De bedrijven die verder kijken dan de robot als gadget, maar het zien als iets dat hen zakelijk verder kan helpen, zijn met interessante dingen bezig.”

Interactie

Dan komt ook de interactie tussen mensen en robots aan bod. “We hebben het bijvoorbeeld met klanten over de implicaties van het plotseling verschijnen van een robot als Spot op de bouwplaats. Wat betekent dit voor safety, wanneer mensen in een vrachtwagen plotseling een noodstop maken als ze de robot zien lopen voor hun voertuig? Dat zijn zaken waar je aandacht aan moet besteden. Het gaat dus niet alleen om de technische toepassing, maar ook de menselijke factor in de oplossingen.”

“Adoptie van robots heeft enorme implicaties. En daarbij gaat het niet alleen om de  feitelijke safety, maar ook gevoelsmatige zaken in de acceptatie. Mensen moeten ook het gevoel hebben dat het veilig is om samen te werken met een robot. Je kunt het technisch oplossen met zaken als geofencing, maar het gaat even goed om de perceptie van mensen. Daar helpen we organisaties ook bij.”

“Want safety gaat ook over het leren van mensen hoe ze omgaan met een robot. Inclusief basale dingen als de vraag hoe je communiceert met een robot. Want hoe ga je robots behandelen als ze meer autonomie krijgen? En wat nog steeds een rol speelt in die uitleg is laten zien dat een robot er niet is om ze hun baan af te nemen, maar om ze te helpen met saaie of gevaarlijke werkzaamheden.”

AI

Hij verwacht dat dit ook een kwestie van leeftijd is. “Mensen van een generatie die opgroeit met technologie zullen op een veel makkelijker en natuurlijker manier omgaan met robots. Jongere mensen zijn er meer een gewend om in control te zijn bij een robot of een computer. Aan de andere kant kan het weer wel zo zijn dat een oudere medewerker op een bouwplaats zich veel meer bewust is van de safety-aspecten. Het is dus een evenwicht.”

In die interactie tussen mens en robot speelt uiteraard ook AI een rol. “Bij Trimble werken we aan AI die de omgang met mensen zo veilig mogelijk maakt, bijvoorbeeld op het gebied van de situational awareness van de robot. Ook dat is gebaseerd op de slimme verwerking van data die via de sensor van de robot binnenkomt.”

Verwachtingen

En net als bij het introduceren van iedere nieuwe vorm van technologie is het essentieel om de verwachtingen te managen, benadrukt Coleman “Naarmate de technologie volwassener wordt zullen steeds meer frictiepunten verdwijnen, en zul je zien dat het makkelijker wordt om problemen op te lossen. Maar als je ermee begint is het altijd goed om goed te communiceren wat er mogelijk is, om teleurstellingen te voorkomen wanneer de cool factor  van de robot eraf is.”

“Er is veel hype rond robots, er gaat veel inaccurate informatie rond, onder meer over autonomie. Dit maakt het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen die met robots werken de juiste verwachtingen hebben over wat de inzet van die robot voor hen gaat betekenen.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant