Home Bots & Business Case: RPA bij het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen

Case: RPA bij het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen

door Pieter Werner

Door de COVID-19-pandemie is de druk op ziekenhuismedewerkers fors toegenomen. Daarom is het belangrijker dan ooit om zorgpersoneel repetitieve taken uit handen te nemen. ZNA gebruikt daarom Robotic Process Automation om repetitief werk te automatiseren.

Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) is de grootste zorgorganisatie in België. Op tien locaties  heeft de groep drie algemene ziekenhuizen, zeven dagcentra, zes gespecialiseerde ziekenhuizen, een psychiatrisch verzorgingstehuis en een woonzorgcentrum. Door de COVID-19pandemie situatie is de druk op ziekenhuismedewerkers aanzienlijk toegenomen. Daarom is het belangrijker dan ooit om zorgpersoneel repetitieve taken uit handen te nemen.

ZNA merkte met name dat er door “teleconsulten” een verhoogde werkdruk was bij het administratief personeel. Naar aanleiding van de richtlijnen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan werden in België verschillende voorzieningen gecreëerd voor telefonische advisering, in eerste instantie voor artsen in de triage van covid-19-patiënten en voor advisering in het kader van continuïteit van zorg voor bekende patiënten. De verwerking van facturen voor dit soort interventies vergde honderden uren repetitief kopieerwerk in verschillende applicaties, zoals OAZIS, MS Outlook en MS Excel.

Robot

ZNA zag dat Robotic Process Automation een oplossing kon zijn om deze repetitieve werklast te automatiseren. Robonext werd geselecteerd als lokale RPA-partner en technologieleider UiPath werd gekozen als RPA-platform. Robonext implementeerde een onbemand UiPath-proces dat teleconsultaties automatisch kan verwerken. De RPA-robot haalt de gegevens op uit het systeem van de baliemedewerkers, verwerkt deze in Excel en voert de gegevens vervolgens in de administratieve tool OAZIS in. Het eindresultaat wordt vastgelegd in een Excel-bestand dat per e-mail naar de Facturatiemedewerkers wordt gestuurd.

In de woorden van Stig Dooms, verantwoordelijke ICT-bedrijfsapplicaties bij ZNA: “Deze pilot-automatisering demonstreert het potentieel van RPA voor ZNA – op korte termijn automatiseerden we samen met Robonext dit proces dat wekelijks tientallen uren administratief werk bespaart. De samenwerking met Robonext verliep soepel, prettig en effectief. Momenteel organiseren we interactieve RPA-workshops met Robonext zodat we een gemeenschappelijke basis hebben om een ​​RPA-roadmap voor de komende jaren op te stellen.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant