Home Bots & Business Case: OHRA zet AI en machine learning in

Case: OHRA zet AI en machine learning in

door Pieter Werner

Om interne processen en klantcontacten via de app en website soepeler te laten verlopen op basis van beschikbare data, zet OHRA het data science platform van Dataiku in. 15 jaar geleden werd er al een datateam aangesteld, dat organisatorisch onder de business valt. Daardoor is er binnen het hele bedrijf enthousiasme ontstaan voor de mogelijkheden van AI. 

Er waren voor OHRA meerdere aanleidingen om opzoek te gaan naar een data science platform. Een belangrijke drijfveer was de veranderende en toenemende vraag naar data-oplossingen vanuit de business. “We zijn al heel lang bezig met data en AI in de vorm van allerlei experimenten en projecten. Steeds meer collega’s buiten het datateam zijn ook enthousiast geworden over de mogelijkheden van AI en komen zelf met vragen en ideeën. Het is een echte pijler geworden in de hele organisatie.”

“Zo komt AI nu standaard aan bod bij inspiratiesessies en staat er in de functieomschrijving van marketeers dat je datagedreven moet kunnen werken. Het data driven zien we terug in het hele bedrijf, omdat dit ons uiteindelijk helpt om onze klanten beter te bedienen”, aldus Antal Nusselder, Lead Data Scientist bij OHRA.

Het platform moest helpen om het data-team verder te professionaliseren. Voorheen ontwikkelden alle leden van het data-team op een eigen manier de modellen, waardoor er regelmatig definitieverschillen ontstonden. Daarom ging OHRA opzoek naar een dataplatform waarmee het datateam volgens gestandaardiseerde processen kon gaan werken. Daarnaast moesten modellen organisatiebreed ingezet kunnen worden. Simpel gezegd moesten meer mensen toegang krijgen tot de mogelijkheden van AI en de alledaagse inzet ervan én moest het mogelijk zijn de modellen ook op een eenvoudige manier in de online applicaties te integreren.

IT-integratie

De keuze voor Dataiku viel na een succesvolle pilot, waarin Dataiku en implementatiepartner Teradata lieten zien een volwaardige oplossing te kunnen bieden. Deze keuze werd gemaakt op basis van een aantal criteria, zowel functionele als technische. De belangrijkste overweging was usability. “Ons datateam kent verschillen in skill levels. Programmeren van machine learning en AI modellen is relatief complex, maar dankzij Dataiku kan toch het hele team samen aan de slag met de modellen. Het platform maakt AI toegankelijk voor iedereen, onafhankelijk van technische skills en know-how”, aldus Nusselder.

Ook de integratiemogelijkheden met het bestaande IT-landschap was een bepalende factor. ”Dataiku speelt een belangrijk rol in de koppeling tussen data-science en IT waardoor ook sneller meer producten kunnen worden ontwikkeld. Nu kunnen we eenvoudig de API die je vanuit Dataiku genereert vanuit een applicatie aanspreken. Dat is veel eenvoudiger dan dat het vroeger was en maakt het makkelijker om iets uit te proberen zonder gelijk veel tijd en geld te moeten investeren”, aldus Henk Verheyen, manager IT bij OHRA. “Hierbij zijn we heel goed begeleid door Dataiku. Zowel tijdens de pilot als tijdens de implementatie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een leverancier zo veel kennis en tijd stak in het implementatieproces. En nog steeds doet Dataiku er alles aan om ons te begeleiden in de toepassing ervan.”

Time-to-value

OHRA bouwt zelf al langer AI- en ML-modellen. De organisatie ontwikkelde bijvoorbeeld innovatieve modellen om het beste aanbod voor een klant te bepalen en het voor hen meest relevante product aan te bieden. Deze modellen deden wat ze moesten doen, maar waar het aan ontbrak was de mogelijkheid om de modellen breder in te zetten. Nusselder: “Het schalen van de modellen ging vaak te langzaam. Wensen en mogelijkheden vanuit het AI-team botsten vaak met de resources van IT. Hierdoor was de time-to-value alles behalve ideaal. Dankzij de geautomatiseerde en schaalbare data- en de AI-productiepijplijn die Dataiku heeft geïmplementeerd is dit nu verleden tijd, hierdoor kunnen we veel sneller relevante oplossingen voor onze klanten ontwikkelen.”

Daarnaast maakt het platform van Dataiku geïndustrialiseerde modelbouw mogelijk en worden modellen automatisch hertraind wanneer er een verandering in de data wordt geconstateerd. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat processen veel meer gestroomlijnd en efficiënter zijn. Dit merken klanten van OHRA in de gebruikerservaring: iemand die nu contact opneemt is veel sneller bij de juiste afdeling of persoon die hem of haar verder kan helpen. Bijvoorbeeld doordat er van tevoren ingeschat kan worden of een claimdossier ingewikkeld gaat zijn. Als dat het geval is kan het dossier direct naar een meer ervaren behandelaar worden doorgestuurd.

Verheyen: “Het platform heeft gezorgd voor een betere koppeling tussen de AI-teams en IT. We werken makkelijker samen en kunnen dankzij de API’s verschillende modellen veel sneller naar productie tillen.”

Governance

Een cruciaal onderdeel van ieder data science project is de implementatie van een goede governance-strategie. Het is van groot belang om vooraf na te denken over de risico’s die komen kijken bij het gebruik van AI en ML, en welke maatregelen je kan treffen om deze risico’s te minimaliseren.

Doordat OHRA nu gebruikmaakt van Dataiku staan de modellen niet langer lokaal op de laptops van medewerkers maar op één gecentraliseerd platform. Dat maakt het veel eenvoudiger om bijvoorbeeld versionering toe te passen, terug te gaan naar eerdere versies en gestandaardiseerde werkwijzen te hanteren. Daarnaast heeft OHRA dankzij het Dataiku platform nu ook een beter overzicht van welke gegevens en functies in modellen worden gebruikt. Dit is cruciaal voor de controleerbaarheid en naleving van de opkomende Europese AI-regelgeving. Bijkomend voordeel is dat het datateam veel complexere berekeningen kan uitvoeren dan met de rekenkracht van een laptop mogelijk is.

Innovatie

Ook de samenwerking tussen het data-science team en het actuariële team is verbeterd dankzij het Dataiku platform. Het werken in één overzichtelijk platform stelt data scientists en actuarissen in staat dezelfde taal te spreken. Nusselder: “Het is voor beide teams nu veel makkelijker om bijvoorbeeld code en modelcomponenten met het andere team te delen. Deze gestroomlijnde samenwerking stelt ons in staat om efficiënter te innoveren en samen te werken. De kracht van Dataiku is dat we kennis over onze klanten beter kunnen inzetten om de gebruikerservaring voor hen te optimaliseren.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant