Home Bots & Business Autonoom rijdende LEAF gaat de weg op in Londen

Autonoom rijdende LEAF gaat de weg op in Londen

door Pieter Werner

Nissan is in Groot-Brittannië nauw betrokken bij ServCity, een project waarbij autonome mobiliteitsdiensten een centrale rol spelen. Het project heeft inmiddels een belangrijke mijlpaal bereikt: de testfase in de straten van Londen staat op het punt van beginnen. De praktijktests moeten duidelijk maken hoe steden de nieuwste autonome voertuigtechnologieën kunnen gebruiken en met succes kunnen integreren in een complexe stedelijke omgeving.

ServCity wordt gefinancierd door onder meer de Britse overheid. Het mobiliteitsfonds van 100 miljoen pond van de overheid wordt beheerd door het Centre for Connected and Autonomous Vehicles (CCAV) en geleverd door het Britse innovatiebureau Innovate UK. Gedurende drie jaar zullen de zes partners – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, de Universiteit van Nottingham en SBD Automotive – samenwerken om een ​​blauwdruk te ontwikkelen die de barrières voor het inzetten van autonome voertuigen in Britse steden wegneemt.

Testvoertuig

Na maanden van ontwikkeling, simulatie en testen op privé-testbanen, heeft het project nu het punt bereikt waarop een speciaal testvoertuig – Connected and Autonomous Vehicle (CAV), gebaseerd op de 100% elektrische Nissan LEAF – vanaf 21 oktober 2022 wordt getest in de straten van Londen, in het Smart Mobility Living Lab (SMLL) in Greenwich. Hierbij worden de mogelijkheden van het SMLL volledig benut door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van sensoren aan de zijkant van de weg en de dataverwerkingscapaciteit van het SMLL. Op die manier wordt een infrastructuuromgeving gecreëerd die bijdraagt aan het zelflerende vermogen van de CAV.

Door een combinatie van simulatie, onderzoek naar gebruikerservaringen en praktijktesten, informeert ServCity steden over hoe ze het potentieel van toekomstige autonome mobiliteitsoplossingen het best kunnen benutten en op die manier de implementatie ervan kunnen versnellen. Door zich te concentreren op de drie belangrijkste gebieden – technologie, gebruikers en schaalbaarheid – heeft het project als doel om de gebruikerservaring zo intuïtief, inclusief en ‘betrokken’ mogelijk te maken.

Het project moet autonome voertuigen gebruiksvriendelijker maken en gebruikers het vertrouwen geven dat ze snel en veilig kunnen reageren op alle situaties waarmee ze onderweg worden geconfronteerd.

Misschien vind je deze berichten ook interessant