Home Bots & Business ‘AI in recruitment vraagt om de juiste synergie tussen mens en tech’

‘AI in recruitment vraagt om de juiste synergie tussen mens en tech’

door Pieter Werner

Er is een flinke mindshift nodig in recruitment strategieën om AI te omarmen en het zo goed en veilig mogelijk te benutten. AI zal HR professionals niet vervangen maar hun werk wel radicaal veranderen. De uitdaging ligt hem in het vinden van de juiste kruisbestuiving tussen technologie en de mens, bleek bij het jaarlijkse e-recruitment congres dat afgelopen week gehouden werd in het Muziekgebouw in Amsterdam.

Het congres, georganiseerd door House of HR, stond dit jaar geheel in het teken van AI in recruitment. Het is tijd om te onderzoeken wat techniek beter kan en waar de ‘human excellence’ ligt zodat HR professionals zich daarin kunnen ontplooien. AI brengt dan ook vooral organisatorische uitdagingen in plaats van technologische. Alhoewel de technische kennis en beveiliging van bedrijven flink opgeschroefd moet worden om zich te beschermen tegen deep fake phishing en discriminatie bij werving en selectie.

Keynote speakers Job van den Berg (The AI Group), Bill Boorman (VONQ), Steven van Belleghem (Nexxworks) en Hilke Schellman, auteur van het boek The Algorithm, spijkerden de bezoekers van het congres niet alleen bij over alle innovaties en mogelijkheden van AI in recruitment, ze gaven ook een inkijkje in hoe AI de arbeidsmarkt flink zal veranderen.  Tegelijkertijd zien deze experts AI als een praktische oplossing voor de toenemende vergrijzing en het personeelstekort in veel sectoren. Ook zullen juist praktische banen en banen waarbij empathie en menselijke gevoelens van belang zijn een herwaardering krijgen omdat AI die banen juist niet kan overnemen. Ook heeft AI veel invloed op sollicitatieprocessen en hoe bedrijven hun recruitment inrichten.

Veel AI tools zijn in de basis niet goed doorgrond

Schellmann, Emmy-winnend journalist en professor aan de New York University, deelde haar kritische blik op het gebruik van AI met betrekking tot werk en recruitment. In haar boek The Algorithm zet ze uiteen hoe AI bepaalt wie een bepaalde baan krijgt, wie een promotie krijgt en wie ontslagen wordt en waarom het belang van menselijke controle en analyse onmisbaar is. Zij adviseert HR bedrijven om voorafgaand aan de inzet van AI tools goed te controleren of de scoring en analyses van apps en tools wel goed gegrond zijn. Veelal hebben de developers achter een tool daar geen weet van waardoor vooroordelen en discriminatie heel snel de kop op steken en het zomaar kan voorkomen dat hele groepen mensen onterecht uitgesloten worden van sollicitatie. Schellmann adviseert: “Veel fancy recruitment tools die claimen gebruik te maken van geavanceerde en op AI gebaseerde technologie, blijken gewoon gebakken lucht te zijn. Doe de moeite om ze zelf grondig te testen voor je ze gaat inzetten.”

AI moet plek krijgen in menselijke HR wereld

House of HR ziet dat AI steeds meer ingezet wordt om de arbeidsproductiviteit te vergroten. De rol van ChatGPT hierin zal zich in 2024 verder ontwikkelen. Denk aan vacatureteksten automatisch opstellen, het maken van vertalingen voor arbeidsmigranten en AI inzetten om snellere maar nog steeds kwalitatieve keuzes te maken tijdens een selectieproces. Rika Coppens, CEO van House of HR: “Met behulp van AI kun je veel gemakkelijker matches maken, alhoewel daarin ook gevaren schuilen. Gelukkig is er veel aandacht voor de regulering van AI en komt er binnenkort een Europese AI act waarin het gebruik van AI gereguleerd wordt. Dat is nodig om discriminatie en uitsluiting tegen te gaan en organisaties te beschermen tegen de veiligheidsrisico’s van AI. De ontwikkelingen van AI in recruitment zijn ontzettend fascinerend en we kijken ernaar uit om deze technologie een gedegen plek te geven in onze menselijke HR wereld.”

Lieven van Nieuwenhuyze, Chief Digital Officer bij House of HR, voegt hieraan toe: “De essentie van recruitment zal niet veranderen. Het zal blijven gaan over ‘vinden en gevonden worden’. Maar de manier waarop we dat doen, verandert wel drastisch. Ook zullen sommige banen verdwijnen, veel banen substantieel veranderen en worden nieuwe jobs gecreëerd. Onze volledige business verandert drastisch, AI heeft impact op het werk van onze medewerkers, maar ook op onze klanten, onze leveranciers en onze kandidaten. De golf van disruptie is even groot als diegene die werd veroorzaakt door de opkomst van het internet destijds. Met winnaars die op de golf surfen, en verliezers die erin verdwijnen en nooit meer bovenkomen. Er zijn heel veel manieren om hier mee om te gaan, maar alles begint met op de hoogte blijven. En daar kan AI vast bij helpen.”

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant