Home Bots in Society Thijs Dorssers, Holland Robotics: ‘Leer kinderen over robots’

Thijs Dorssers, Holland Robotics: ‘Leer kinderen over robots’

door Marco van der Hoeven

Robots spelen een steeds grotere rol in bedrijven, èn in de maatschappij in bredere zin. Maar deze ingrijpende trend is nog niet terug te zien in het onderwijscurriculum, en al helemaal niet op basisscholen. Thijs Dorssers, Manager Holland Robotics (een cluster van branchevereniging High Tech NL), pleit daarom voor meer aandacht voor robotics op scholen, om niet de aansluiting met de razendsnelle ontwikkelingen op technologisch gebied te missen.

Het cluster Holland Robotics bestaat deze maand precies vier jaar. De beweging is vier jaar geleden gestart door een aantal partijen uit de  hightechsector, met als doel om de robotica in Nederland te stimuleren. Het netwerk is een samenstelling van bedrijven, kennisinstellingen en overheid, die samen het totale beeld van de robotica in Nederland geven. Binnen High Tech NL zijn nu minstens 80 bedrijven aangesloten die actief participeren in dit cluster. Holland Robotics is hiermee uitgegroeid tot de branchevereniging voor de robotica-industrie., die in Nederland bestaat uit in totaal ongeveer 600 bedrijven.

“De activiteiten rond robotica hebben we aanzienlijk zien toenemen”, zegt Thijs Dorssers, Manager bij Holland Robotics. Ook het hoger onderwijs biedt in toenemende mate robotica-gerelateerde opleidingen aan. Maar op het niveau van de basis- en middelbare scholen blijft aandacht voor robotics nog opvallend achter.

Verandering

“Daar zou ik graag verandering in zien”, zegt Dorssers. “Het hoger onderwijs heeft wel aandacht voor digitalisering en robotisering, maar het moet al daarvoor beginnen. Die zaadjes moeten eerder geplant worden bij de mensen die later in dit vakgebied zullen gaan werken. Dat betekent dus dat je eigenlijk al op de basisschool moet beginnen. In praktijk zijn er echter nog veel docenten die weliswaar hun best doen, maar niet voldoende kennis hebben van techniek en er soms zelfs bang voor zijn. Daar moeten we wel iets mee in Nederland.”

Hij constateert dat er al wel een aantal private initiatieven voor scholen zijn opgezet, zoals RobotWise, Stichting 010010Kalymero, the Robot Academy en Techkicks. “De beweging is er dus wel, maar voor veel scholen is het soms nog (te) duur of de drempel is nog te hoog. Ook bij de reeds bedachte initiatieven is de school die deze stap gezet heeft. Op scholen waar docenten minder eigen betrokkenheid hebben bij het onderwerp gebeurt dat helaas niet. Het zijn ook daar nog steeds de scholen die de stap moeten zetten, en waar docenten bang zijn voor techniek gebeurt dat helaas niet. Maar de wereld verandert razendsnel.”

Bedrijfsmatig

Dit vraagt volgens Holland Robotics om een andere manier van lesgeven op het basisonderwijs. “Wat ontbreekt is de bedrijfsmatige insteek. Want het gaat er uiteindelijk om dat ze in een wereld terecht komen waar robots een belangrijke rol spelen. Daar zou de overheid ondersteuning kunnen bieden, bijvoorbeeld met financiële middelen om mensen in te huren, of vrij te maken, voor onderwijzen over digitalisering.”

Hij realiseert zich dat scholen beperkte financiële middelen hebben. “Ook om dat op te lossen zou een meer op ondernemen gerichte insteek bij kunnen helpen. Dat krijgen we echt niet binnen een of twee jaar voor elkaar, dat kan vijf tot tien jaar duren. Maar het is wel nu de tijd om een signaal af te geven dat verandering nodig is, want de digitalisering blijft onverminderd doorgaan. En de kinderen op basisscholen zijn wel de toekomst.” Met name in Aziatische landen worden kinderen al in een vroeg stadium vertrouwd gemaakt met technologie. “Er zijn zoveel manieren voor om op een leuke en speelse manier die technische kennis over te brengen.”

Overheid

Voor de benodigde mentaliteitsverandering is (uiteraard) een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. “Ook daar zie je echter dat de zakelijke insteek ontbreekt. Voor de overheid zou het goed zijn om ook vanuit die business-insteek te kijken en in gesprek te gaan met bedrijven om te kijken hoe zij de ontwikkelingen in de toekomst zien. Daar is nog winst te halen. Als Holland Robotics hebben we vooral met het Ministerie van Economische Zaken te maken, maar ook voor het Ministerie van Onderwijs zou het nuttig zijn om meer bezig te zijn met robotica-ontwikkelingen en hoe zij deze kunnen meenemen in hun beleid.”

“Om naar een meer digitale toekomt te gaan in het primair- en secundair onderwijs zullen nog een behoorlijk aantal stappen gezet moeten worden.  Want dat zal nog een uitdaging worden de komende jaren. Als Holland Robotics gaan we daarover graag in gesprek met het onderwijs.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant