Home Bots & Business Robot Exchange komt naar Nederland

Robot Exchange komt naar Nederland

door Marco van der Hoeven

De Britse RPA-leverancier The Robot Exchange breidt uit in Nederland. Automation is een snel groeiende markt, met al een breed aanbod aan aanbieders. Maar CIO Phil Johnston ziet ruimte voor Robot Exchange vanwege een aantal eigen functies in het aanbod, zoals het Robot-as-a-Service-concept en The DeVol Recorder, die RPA implementaties aanzienlijk versnellen.

The Robot Exchange gaat als bedrijf terug tot 2018 en heeft een snelle groei gerealiseerd in het aanbieden van RPA-oplossingen. Meer recent heeft het bedrijf een Robot-as-a-Service (RaaS) product gelanceerd, gebaseerd op zijn eigen technologieplatform, DeVol, een cloudgebaseerde infrastructuur die aan het aanbod ten grondslag ligt. Maar er zijn nog steeds veel bedrijven die om implementatie op locatie vragen, bijvoorbeeld vanwege strikte beveiligingsvoorschriften.

Maar hoe verhoudt dit nieuwe bedrijf zich tot RPA-bedrijven die al actief zijn op de overvolle Nederlandse markt? “Allereerst zijn we een stuk goedkoper”, zegt CIO Phil Johnston. “En aan de technische kant hebben we een module gemaakt die we de DeVol Recorder hebben genoemd. Wie RPA nodig heeft zal doorgaans veel tijd besteden aan het vastleggen van de vereisten. En dan moeten ze de oplossing nog ontwikkelen, wat weken in beslag kan nemen.”

DeVol-recorder

“We hebben een eigen tool gemaakt die we op een server of op de laptop van een klant kunnen plaatsen, die een handmatig proces kan automatiseren. Terwijl gebruikers dit proces uitvoeren  registreert onze software zaken als gebruikersinvoer en wat er op het scherm gebeurt. En in real time wordt vervolgens geautomatiseerd code gegenereerd voor ons platform, die bijna onmiddellijk uitvoerbaar wordt. Dus een gemiddeld complex proces dat normaal gesproken vier weken kost, plus misschien nog een week testen, brengen we terug tot twee of drie dagen.”

“Natuurlijk kan het tijd besparen, maar er zijn nog andere voordelen. Binnen de financiële dienstverlening hebben we veel klanten die te maken hebben met regelgeving. Dus als je mensen processen laat voltooien, kunnen ze fouten maken. Maar een robot zal altijd hetzelfde doen, elke keer weer. We hebben dus geconstateerd dat bepaalde klanten betere feedback op hun audits hebben ervaren. Maar het is nog steeds belangrijk om de grenzen te kennen van wat RPA kan doen. Want het is natuurlijk geen magie, het kan niet alles. Maar je kunt creatief zijn met op welke processen het bedrijf zich eerst moet richten.

Samenwerken

Volgens Johnston is de Nederlandse markt in veel opzichten vergelijkbaar met de UK. “Er is veel interesse in technologie. Onze doelstellingen zijn eigenlijk twee dingen: samenwerken met consultants die hun klanten RPA willen aanbieden als onderdeel van hun digitale transformatie, en daar nog niet de expertise voor hebben. En we doen directe verkoop aan klanten. En tot slot staan ​​we open voor samenwerking met RPA-aanbieders op de Nederlandse markt die onze technologie zien en onze oplossing willen whitelabelen.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant