Home Bots & Business Op vakantie met robots

Op vakantie met robots

door Pieter Werner

Bij Landal GreenParks worden gasten niet alleen door mensen, maar ook door robots verwelkomd. Vanaf deze maand is de Clevon bezorgrobot actief is in het park. De robot, met de bijnaam ‘Lotte’, assisteert het personeel met taken zoals het bezorgen en ophalen van linnengoed bij de vakantiewoningen.

De inzet van robotica bij Landal is onderdeel van een bredere strategie om innovatieve technologieën te gebruiken ter verbetering van de werkefficiëntie en gastervaring. Zo zijn er al robots ingezet in de restaurants van het park om het bedienend personeel te ondersteunen.

Jeroen Mol, operationeel directeur van Landal GreenParks, licht toe hoe technologie het leven makkelijker maakt. “Met onze app kunnen gasten bijvoorbeeld hun accommodatie en het zwembad betreden, en direct restaurantreserveringen en activiteiten boeken. Robots helpen ook ons personeel in diverse restaurants,” aldus Mol.

Landal GreenParks, dat jaarlijks zo’n 3,2 miljoen gasten ontvangt, ziet in de robotica zowel kansen als oplossingen voor uitdagingen. De robots zorgen voor een vlottere service, zoals het direct afleveren van fris linnengoed bij gastenverblijven, en dragen bij aan een persoonlijkere benadering van gasten door het personeel.

De integratie van deze robottechnologie is mede mogelijk gemaakt door Dutch Automated Mobility (DAM), een specialist op het gebied van zelfrijdende technologie. Alwin Bakker, CEO van DAM, benadrukt de naadloze aansluiting van de technologie van de Estse fabrikant Clevon op hun missie om efficiënte en veilige zelfrijdende oplossingen te ontwikkelen.

Volgens Sander Sebastian Agur, CEO van Clevon, is deze stap slechts het begin. “We zijn van plan deze innovatie uit te breiden naar meer parken in Europa, met als doel een vloot van wel 500 robots in te zetten. Dit verhoogt onze dienstverlening op een slimme en milieuvriendelijke manier,” zegt Agur.

De samenwerking tussen de partijen wordt gezien als een springplank naar verdere innovaties in de dienstverlening van vakantieparken. Er wordt actief feedback verzameld van gasten en de prestaties van de robot worden nauwgezet gevolgd om de inzet van autonome technologie in de dagelijkse parkoperaties te optimaliseren.

Misschien vind je deze berichten ook interessant