Home Bots & Business Nieuwe Nederlandse AI-speler

Nieuwe Nederlandse AI-speler

door Pieter Werner

Ron Vrijmoet, tot vorig jaar algemeen directeur van Accenture Interactive, is vorige week een nieuw charitatief initiatief gestart: het DEUS Initiative. Hier kunnen bedrijfsleven, deskundigen, wetenschappers en overheid hun ervaringen met AI delen, en leren van elkaars fouten en successen.

Leven beter maken

Ook opent hij met enkele partners DEUS, een pure AI-specialist met als missie om kunstmatige intelligentie in te zetten om het leven van mensen beter te maken. DEUS staat voor de belangrijkste specialismen die nodig zijn voor een succesvolle implementie van AI: Data, Engineering, User-experience design & (business) Strategy.

Verspilling voorkomen

Vrijmoet wil kunstmatige intelligentie inzetten om verspilling te voorkomen, gezondheid te verbeteren en veiligheid te verhogen. AI vraagt om veel meer aandacht en urgentie van ons allemaal, aldus Vrijmoet. “Hier horen we de politiek zelden en Mark Rutte nooit over. Terwijl dit in Frankrijk en China bijvoorbeeld topprioriteit heeft. Ook van de politiek. Juist vanwege de vele ethische kwesties moeten we als Nederland en als Nederlands bedrijfsleven hier veel meer urgentie aan geven, want dat AI ons leven compleet gaat veranderen is zeker.”

Afhankelijk land

“Nederland dreigt een achterlopend en afhankelijk land te worden qua kunstmatige intelligentie”, zegt hij naar aanleiding van een onderzoek dat hij heeft laten doen bij 30 AI Leads van de grootste bedrijven van Nederland. Een beperkt aantal van de grote Nederlandse multinationals zijn al zeer actief op het gebied van AI en hebben de building-blocks voor succesvolle implementatie gereed.

Impact

Maar bij de meeste bedrijven en met name bij het MKB wordt er nog veel te weinig met AI ge-experimenteerd. Dit terwijl alle bedrijven het ongelooflijke belang van AI onderschrijven. “Kunstmatige intelligentie gaat een nog veel grotere impact op ons leven krijgen dan elektriciteit, internet of social media.”

Basisregels

De bijgaande onderzoeksresultaten bevatten de basisregels voor succesvolle AI-initiatieven in organisaties en bedrijven, en zijn gebaseerd op de ervaring van tientallen AI-leiders in Nederland. Door een evaluatie van hun ervaringen en uitdagingen, hoopt DEUS praktische handvatten te bieden om kunstmatige intelligentie in het Nederlandse bedrijfsleven actiever en succesvoller te implementeren en toe te passen om zo de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven maar ook van Nederland zelf, te versterken.

Misschien vind je deze berichten ook interessant

1 comment

Ron Vrijmoet, DEUS: “We willen met AI maatschappelijke impact hebben” | Rockingrobots 6 maart 2020 - 07:18

[…] vorig jaar wilde hij iets nieuws doen, en dat is DEUS geworden. “We waren al een jaar lang aan het kijken wat de volgende interessante technologie zou […]

Comments are closed.