Home Bots & Business Gartner: Sterkste vraag naar AI-talent komt van buiten IT-afdelingen

Gartner: Sterkste vraag naar AI-talent komt van buiten IT-afdelingen

door Pieter Werner

De afgelopen vier jaar is de grootste vraag naar talent met kunstmatige intelligentie (AI) -vaardigheden niet afkomstig van de IT-afdeling, maar van andere bedrijfseenheden in de organisatie, zeggen onderzoekers van Gartner. Uit gegevens van Gartner Talent Neuron blijkt dat, hoewel de behoefte van de IT-afdeling aan AI-talent tussen 2015 en 2019 is verdrievoudigd, het aantal door IT geplaatste AI-banen nog steeds minder dan de helft is van dat van andere bedrijfseenheden (zie figuur 1).

Concurrerend

“Door de grote vraag en de krappe arbeidsmarkten zijn kandidaten met AI-vaardigheden zeer concurrerend geworden, maar de aanwervingstechnieken en -strategieën zijn niet opgehouden”, zegt Peter Krensky, onderzoeksdirecteur bij Gartner. “In de recente Gartner AI en Machine Learning Development Strategies Study, rangschikten de respondenten” vaardigheden van het personeel “als de grootste uitdaging of belemmering voor de acceptatie van AI en machine learning (ML).”

Hoog volume

Afdelingen die in hoog volume AI-talent rekruteren, zijn onder meer marketing, verkoop, klantenservice, financiën en onderzoek en ontwikkeling. Deze business units gebruiken AI-talent voor modellering van klantverloop, analyse van klantwinstgevendheid, klantsegmentatie, cross-sell en upsell-aanbevelingen, vraagplanning en risicobeheer.

Projecten

Een aanzienlijk deel van AI-use-cases wordt gerapporteerd vanuit asset-centric industrieën die projecten ondersteunen zoals voorspellend onderhoud, workflow- en productieoptimalisatie, kwaliteitscontrole en supply chain-optimalisatie. AI-talent wordt vaak rechtstreeks ingehuurd op deze afdelingen met duidelijke use-cases in gedachten, zodat datawetenschappers en anderen de fijne kneepjes van het specifieke bedrijfsgebied kunnen leren en dicht bij de inzet en consumptie van hun werk kunnen blijven.

Complexiteit

“Gezien de complexiteit, nieuwheid, multidisciplinaire aard en potentieel diepgaande impact van AI, zijn CIO’s goed geplaatst om HR te helpen bij het aannemen van AI-talent in alle bedrijfseenheden”, aldus Krensky. “Samen moeten CIO’s en HR-leiders heroverwegen welke vaardigheden echt nodig zijn voor een AI-gerichte werknemer om op dag 1 te beschikken en de kandidaatcriteria naast de aanwervingsspecificaties te verkennen. CIO’s moeten ook creatief nadenken over de rol van IT bij het besturen en ondersteunen van diverse AI-initiatieven en de zich ontwikkelende teams die deze activiteit aansturen. ”

Misschien vind je deze berichten ook interessant