Home Bots & Business Gartner: meer dan 40% van alle Privacy Compliance-technologie zal gebaseerd zijn op AI

Gartner: meer dan 40% van alle Privacy Compliance-technologie zal gebaseerd zijn op AI

door Pieter Werner

Volgens Gartner is meer dan 40% van alle technologie voor privacy-compliance afhankelijk van kunstmatige intelligentie (AI) in 2023, tegen 5% vandaag. “Privacywetten, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), presenteerden een dwingende business case voor privacy-compliance en inspireerden vele andere rechtsgebieden wereldwijd om te volgen”, zei Bart Willemsen, vice-president onderzoek bij Gartner.

GDPR

“Meer dan 60 rechtsgebieden over de hele wereld hebben nieuwe privacy- en gegevensbeschermingswetten voorgesteld of zijn het resultaat hiervan. Canada wil bijvoorbeeld zijn Wet op de bescherming van persoonlijke informatie en elektronische documenten (PIPEDA) moderniseren, deels om de toereikendheid van de EU na GDPR te handhaven. ”

Privacyleiders

Privacyleiders staan ​​onder druk om ervoor te zorgen dat alle verwerkte persoonlijke gegevens binnen bereik en onder controle worden gebracht, wat moeilijk en duur is om te beheren zonder technologische hulp. Dit is waar het gebruik van door AI aangedreven applicaties die administratieve lasten en handmatige werklast verminderen, van pas komt.

AI-gedreven privacytechnologie

Voorop in een positieve privacy-gebruikerservaring (UX) staat de mogelijkheid van een organisatie om onderwerprechtenverzoeken (SRR’s) onmiddellijk af te handelen. SRR’s hebben betrekking op een gedefinieerde reeks rechten, waarbij personen de mogelijkheid hebben om verzoeken in te dienen met betrekking tot hun gegevens en organisaties daarop in een bepaald tijdsbestek moeten reageren.

Antwoorden

Volgens de Gartner Security and Risk Survey 2019 zijn veel organisaties niet in staat om snelle en precieze antwoorden te geven op de SRR’s die ze ontvangen. Tweederde van de respondenten geeft aan dat het hen twee of meer weken kost om op een SRR te reageren. Vaak ook handmatig gedaan, zijn de gemiddelde kosten van deze workflows ongeveer $ 1.400 USD, die zich in de loop van de tijd opstapelen.

Volume

“De snelheid en consistentie waarmee AI-aangedreven tools grote volumes SRR’s kunnen helpen aanpakken, bespaart een organisatie niet alleen buitensporige uitgaven, maar herstelt ook het vertrouwen van de klant”, aldus de heer Willemsen. “Met het verlies van klanten die als tweede grootste zorg voor privacyleiders fungeren, zullen dergelijke tools ervoor zorgen dat aan hun privacyvereisten wordt voldaan.”

Uitgaven

Wereldwijde privacyuitgaven voor compliance tooling zullen stijgen tot $ 8 miljard tot 2022 Tot 2022 zullen privacygedreven uitgaven voor compliance-tooling wereldwijd stijgen tot $ 8 miljard. Gartner verwacht dat privacy-uitgaven invloed hebben op de inkoopstrategieën van aangesloten stakeholders, inclusief die van CIO’s, CDO’s en CMO’s.

Privacy

“De op privacy gebaseerde technologiemarkt is nog steeds in opkomst”, aldus Willemsen. “Zeker is dat privacy, als een bewuste en weloverwogen discipline, een belangrijke rol zal spelen in hoe en waarom leveranciers hun producten ontwikkelen. Terwijl AI de gereedheid van privacy verhoogt door organisaties te helpen op gebieden als SRR-beheer en data-ontdekking, zullen we meer AI-mogelijkheden gaan zien die worden aangeboden door serviceproviders. ”

Misschien vind je deze berichten ook interessant