Home Bots & Business Gartner Hypecycle voor Artificial Intelligence: investeringen gaan door

Gartner Hypecycle voor Artificial Intelligence: investeringen gaan door

door Marco van der Hoeven

Ondanks de wereldwijde impact van COVID-19 bleef 47% van de investeringen in AI ongewijzigd sinds het begin van de pandemie, en was 30% van de organisaties van plan om dergelijke investeringen te verhogen, blijkt uit onderzoek van Gartner. Slechts 16% had AI-investeringen tijdelijk opgeschort en slechts 7% had ze verlaagd. Gartner concludeert dat AI zijn potentieel begint te realiseren en de voordelen voor bedrijven realiteit worden.

Tijdens de pandemie kwam AI bijvoorbeeld te hulp met chatbots voor het beantwoorden van pandemievragen, computervisie om sociale afstand te behouden en machine learning-modellen voor het modelleren van de effecten van heropening van economieën.

De Hypecycle voor AI die Gartner heeft gepubliceerd staan vijf nieuwkomers: kleine data, generatieve AI, samengestelde AI, verantwoorde AI en dingen als klanten. Daarnaast domineren twee megatrends het AI-landschap dit jaar.

Democratisering van AI

Door de democratisering van AI is AI niet langer het exclusieve onderwerp van experts. Nu willen organisaties het volgende niveau bereiken door meer mensen AI-waarde te bieden. In de onderneming kan het doelwit voor de democratisering van AI klanten, zakenpartners, bedrijfsleiders, verkopers, lopendebandmedewerkers, applicatieontwikkelaars en IT-operatiesprofessionals zijn.

Gartner verwacht dat ontwikkelaars de belangrijkste kracht achter AI zijn

Omdat AI een groter aantal werknemers en partners bereikt, zijn nieuwe bedrijfsrollen nodig om het aan een breder publiek te kunnen leveren. Samen met datawetenschappers en data-ingenieurs zouden ontwikkelaars ook de toekomstige AI-teams kunnen vormen die AI-oplossingen samenstellen. Gartner verwacht dat ontwikkelaars de belangrijkste kracht achter AI zijn.

Datawetenschap houdt zich bezig met de ontdekking van het onbekende, maar engineering biedt de stabiliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van wat de wetenschap levert. Engineering vult datawetenschap aan om AI op schaal te leveren, en AI-ontwikkelaars en onderwijskits vertegenwoordigen de rol in de Hype Cycle.

Industrialisatie van AI-platforms

De industrialisatie van AI-platforms maakt de herbruikbaarheid, schaalbaarheid en veiligheid van AI mogelijk, wat de acceptatie en groei ervan versnelt. Deze industrialisatie is erop gericht om nieuwe adoptanten van AI op één lijn te krijgen met early adopters.

Volgens een recent onderzoek van Gartner stuurt de C-suite AI-projecten aan, waarbij bijna 30% van de projecten wordt geleid door CEO’s. Het hebben van de C-suite aan het stuur versnelt de acceptatie van AI en investeringen in AI-oplossingen.

Verantwoorde AI en AI-governance

Decision intelligence geeft bijvoorbeeld aan dat bedrijven AI willen gebruiken om sneller betere beslissingen te nemen, zoals het selecteren van de beste behandelingsopties voor patiënten of het sneller ontdekken en voorkomen van anomalieën en kwetsbaarheden. Bovendien geven nieuwkomers op de Hype Cycle van dit jaar, zoals generatieve AI, kleine data en samengestelde AI, aan dat organisaties naast ML meerdere manieren overwegen om besluitvorming met AI te ondersteunen.

Verantwoorde AI en AI-governance worden ook een prioriteit voor AI op industriële schaal. Ze stellen en verfijnen processen voor het afhandelen van AI-gerelateerde zakelijke beslissingen en beheren AI-risico’s in verband met compliance, privacy en vooringenomenheid. Ze pakken ook de betrouwbaarheid van AI aan, wat vandaag de belangrijkste AI-uitdaging is.

Wanneer AI-oplossingen volwassen worden, leren organisaties veel en maken ze minder fouten. Ze moeten echter blijven leren, omdat er nieuwe uitdagingen zoals diepe vervalsingen en AI-beveiliging zullen ontstaan ​​naarmate de acceptatie van AI vordert.

Misschien vind je deze berichten ook interessant