Home Geen categorie Visie: Robots na Corona, automatisering essentieel voor herstel

Visie: Robots na Corona, automatisering essentieel voor herstel

door Gastauteur

Het virus leert ons een aantal lessen. Dr. Michel J. Ryan (Informele Adviesgroep van de WHO) had het niet beter kunnen zeggen: De COVID-19-pandemie heeft de wereld ongetwijfeld in verwarring gebracht, talloze levens geëist en talloze anderen besmet terwijl de hele wereld worstelt om deze dreiging van epische proporties te bestrijden. Natuurlijk kan niemand de algehele ontwrichting van bedrijven negeren door bedrijfsonderbreking, verlies van inkomsten en andere uitdagingen. De nieuwe coronavirus pandemie heeft volgens rapporten zeker de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt wereldwijd verminderd. De werkloosheidscijfers raakten helaas recordniveaus toen bedrijven en industrieën stopten in de nasleep van de COVID-19-uitbraak.

Herstructurering

Sociale distantie kan gedurende enkele maanden een tijdelijk fenomeen zijn, maar de economische neergang zal grote gevolgen hebben voor bedrijven. Er is echter één lichtpuntje dat het vermelden waard is. Deskundigen hebben opgemerkt dat elke wereldwijde recessie die verband houdt met COVID-19 kan leiden tot een grotere behoefte aan automatisering in verschillende sectoren. Bedrijven die automatisering overwogen, staan ​​nu onder grotere druk om de sprong te wagen, vooral in een post-coronavirus-scenario. Mensen en hun voordelen zijn relatief duurder en automatisering maakt herstructurering van het hele bedrijf mogelijk, waardoor tijd, energie en geld wordt bespaard en de productiviteit wordt opgeschaald. Een andere noemenswaardige factor is dat bedrijfssoftware nu relatief goedkoper is dan voorheen.

Routinematig

Uit onderzoek van Henry Siu en Nir Jaimovich blijkt dat er de afgelopen drie decennia drie recessies hebben plaatsgevonden. Gedurende deze perioden ging 88% van de banen verloren in routinematige beroepen die gemakkelijk te automatiseren zijn. Lisa Kahn en Brad Hershbein van de Universiteit van Rochester hebben geconstateerd dat de sectoren die het meest worden getroffen door het coronavirus, regelmatig routinematige werknemers wisselen met automatisering en andere technologieën en tegelijkertijd worden ook hoger opgeleide werknemers aangenomen. De indicaties zijn er allemaal; Amazon is de afgelopen jaren al meer servicerobots gaan gebruiken. Vorig jaar beschikte het bedrijf nog over 200.000 robots in verhouding tot 650.000 menselijke arbeidskrachten.

Communicatie

Automatisering zou ook goed kunnen zijn voor het mondiale BBP; experts voorspelden al een extra 800 miljard dollar voor het BBP van de Verenigde Staten als gevolg van automatisering over een periode van 5 jaar. Dit kan gelijk staan ​​aan maar liefst 12 biljoen dollar aan extra vermogenscreatie over 15 jaar. Daarom zullen landen merken dat de BBP-groei met automatisering volgens rapporten met wel 40% zou kunnen stijgen. In feite werkt op afstand of vanuit huis ook een vleugje automatisering, namelijk tools die communicatie bevorderen, zoals GSuite, Zoom, Slack of Dropbox.

Robots

Robots zorgen al voor de meerderheid van de klantenservice bij banken en financiële instellingen. Indiase fabrikanten zijn al bezig met het aanzienlijk automatiseren van werkvloeren, met kunstmatige intelligentie als de volgende grote groeifactor, waarbij ze enkele functies overnemen om een ​​betere productiviteit en sociale afstand te garanderen. Bedrijven gaan meer investeren in RPA (robot procesautomatisering), kunstmatige intelligentie (AI) en data science, met name in het volledig automatiseren van backoffice en IT-operaties. RPA kan deze verstoring helpen bestrijden door bedrijven te helpen verbonden te blijven met verschillende systemen en teams, met behoud van klantondersteuningsfuncties en meer stabiliteit te bieden in deze onzekere tijden.

Hoe AI deze crisis kan aanpakken-

  • Identificatie, tracking en prognoses van uitbraken
  • Diagnose en monitoring van het virus
  • Snelle afhandeling van zorgaanvragen
  • Levering van medische benodigdheden via drones
  • Sterilisatie, levering en andere taken in voedselvoorziening door robots
  • Geneesmiddelenontwikkeling via op AI gebaseerde algoritmen en data science
  • Creatie van geavanceerde beschermende weefsels
  • Identificatie van geïnfecteerde / niet-conforme individuen
  • Informatie delen via Chatbots

Chatbots

Data Science kan worden gebruikt voor het voorspellen en volgen van virusuitbraken en ook voor een snellere verwerking van claims in de gezondheidszorg, het gebruik van robots voor sterilisatie en andere doeleinden en ook voor het mogelijk maken van chatbots voor informatieverspreiding zoals hierboven vermeld. Data science zal helpen bij het extraheren van gegevens over het virus en het begrijpen hiervan via technieken van datavisualisatie, grafiekanalyse en GIS-technieken.

Trainingsmodellen

Op basis van deze verzamelde en onderzochte informatie zullen trainingsmodellen dienovereenkomstig worden ingezet. Zodra de wereld succesvol is in het bestrijden en beheersen van de nieuwe coronaviruspandemie, is het van vitaal belang om toekomstige voorbereidingsblauwdrukken in gedachten te hebben. Dit omvat best practices en het opschalen van het voorbereidingsniveau om toekomstige crises te voorkomen. Dit is waar data science aanzienlijk zal helpen.

Strategieën

Het zal helpen bij het snel verzamelen van informatie voor analyse, inzichten en inzet van actiestrategieën. RPA zal helpen bij het automatiseren van verschillende taken voor betere nauwkeurigheid, productiviteit, efficiëntie en kostenbesparingen in alle bedrijfssectoren, met name in de productie- en dienstensector. Op AI (kunstmatige intelligentie) gebaseerde algoritmen zullen ook een grote rol spelen bij het verminderen van deze crisis en het inleiden van bedrijven in een nieuwe toekomst.

Manoj Karde is CEO van vElement

Misschien vind je deze berichten ook interessant