Home Bots & Business ‘Slimme apparaten prijzig, en hebben korte levensduur’

‘Slimme apparaten prijzig, en hebben korte levensduur’

door Pieter Werner

Ondanks dat ze honderden euro’s meer kosten dan hun standaard tegenhangers, kunnen slimme apparaten al na twee jaar verouderd raken als fabrikanten stoppen met het leveren van essentiële software-updates, blijkt onderzoek van het Engelse consumentenplatform Which?.

Het consumentenplatform berekende dat klanten gemiddeld bijna duizend euro meer betalen voor een slimme koel-vriescombinatie dan een standaard exemplaar, bijna driehonderd meer voor een slimme vaatwasser en ruim tweehonderd euro meer voor een slimme wasdroger.

Levensduur

Uit het onderzoek van Which? Blijkt dat normale vaatwassers en wasmachines doorgaans 10 jaar meegaan voordat ze worden vervangen vanwege fouten of slechte prestaties. Koelkastvriezers en droogtrommels gaan doorgaans 11 jaar mee. Op de vraag van Which? hoe lang ze dachten dat een slim apparaat zou meegaan, zei 69% zei dat ze zouden verwachten dat het even lang zou meegaan als een niet-slim equivalent.

Geen duidelijkheid

Maar veel fabrikanten geven geen duidelijkheid over de tijd dat hun producten worden ondersteund met belangrijke beveiligingsupdates – zonder welke ze mogelijk een beveiligingsrisico zouden vormen. Slimme apparaten worden geleverd met een reeks handige functies waarmee gebruikers ze op afstand kunnen bedienen met een telefoon, geld kunnen besparen door de efficiëntie te verbeteren of waarschuwingen naar technici kunnen sturen wanneer er een storing is.

Milieu

Zonder regelmatige beveiligings- en software-updates zouden ze echter de slimme functionaliteit kunnen verliezen en alle gegevens op het thuisnetwerk van de eigenaar aan hackers kunnen overlaten, wat het voor het milieu rampzalige vooruitzicht vergroot dat dure machines die nog steeds werken, voor hun tijd worden vervangen en zelfs op een stortplaats belanden. omdat ze niet worden ondersteund of beveiligd.

Ondersteuning

Toen Which? vroeg grote fabrikanten hoe lang hun producten essentiële software-updates zouden ontvangen, waren de meeste niet transparant en een van hen suggereerde dat het zelfs na een paar jaar zou kunnen stoppen met het bieden van beveiligingsondersteuning. De meeste fabrikanten beweerden dat ze updates zouden aanbieden voor wat ze ‘de levensduur van het product’ noemden, maar weigerden te zeggen hoe lang ze dat zouden verwachten.

Updates

Samsung zei ‘minimaal twee jaar’. Hoover / Candy beweerde dat de levensduur van een apparaat afhangt van factoren zoals de regelmaat van gebruik en of het apparaat correct is geladen of onderhouden. BSH (die apparaten van Bosch, Neff en Siemens maakt) zei dat het moeilijk is om een ​​specifieke tijdsduur te geven voor updates voor al haar slimme producten, maar herhaalde dat het updates zou bieden voor de levensduur van het product. Whirlpool verklaarde dat het geen tijdschema heeft voor updates.

10 jaar

LG zei dat als problemen worden gedetecteerd, updates kunnen worden uitgerold naar consumenten, maar het bevestigde geen tijdsbestekken voor de duur van de ondersteuning. Beko zei ‘maximaal 10 jaar’. Alleen Miele was duidelijk. Het zei van meet af aan dat het zijn slimme apparaten zou ondersteunen met 10 jaar beveiligingsupdates, passend bij het onderzoek van Which?, waaruit blijkt hoe lang deze producten doorgaans meegaan.

Transparant

Het consumentenplatform wil dat fabrikanten transparant zijn over hoe lang klanten de juiste updates en ondersteuning zullen ontvangen die nodig zijn om de functionaliteit van slimme functies te garanderen wanneer ze een apparaat kopen. Momenteel heeft geen van de fabrikanten een update-beleid in hun gebruiksvoorwaarden.

Misschien vind je deze berichten ook interessant