Home Bots in Society Robots gaan de straat op in Las Vegas en San Francisco

Robots gaan de straat op in Las Vegas en San Francisco

door Marco van der Hoeven

In zowel Las Vegas als San Francisco zullen meer autonome voertuigen op de openbare weg gaan rijden. Motional zal zelfrijdende voertuigen testen op de openbare wegen in Las Vegas, met kruispunten en andere weggebruikers, inclusief voetgangers en fietsers. En Waymo zal een pilot starten met autonome taxi’s in de drukke straten van San Francisco.

Motional en Lyft zijn van plan om in 2023 een volledig autonome taxidienst te lanceren. Motional is een joint venture tussen Hyundai Motor Group en technologiebedrijf Aptiv. Motional claimt een veiligheidsrecord van 1,5 miljoen mijl in een tweejarig veiligheidsevaluatieproces dat honderden waar werknemers meer dan 100.000 uur aan hebben besteed. Tijdens dit proces kreeg TÜV SÜD toegang tot de systemen, technologie en operaties van het bedrijf. Na voltooiing van de beoordeling gaf TÜV SÜD Motional het groene licht om met een lege bestuurdersstoel te rijden. De staat Nevada gaf Motional hier afgelopen november ook toestemming voor.

Beeld: Waymo

Bay Area

Waymo is begonnen in de San Francisco Bay Area en heeft zijn technologie al uitgebreid op de wegen van Californië getest. Het heeft onlangs bijna 1.000 inwoners van San Francisco ondervraagd over hun transportbehoeften. Gevraagd naar factoren die het moeilijk maken om door de stad te reizen, wees 63 procent van de respondenten op onverantwoordelijke chauffeurs, 74 procent op parkeren en 57 procent op stressvol woon-werkverkeer. Bijna een kwart voelde zich helemaal niet veilig op de wegen in San Francisco. Waymo beweert dat autonome voertuigen dit kunnen veranderen.

Uitdagende omgeving

San Francisco is een uitdagende omgeving voor autonome voertuigen, met glooiende heuvels en zanderige oceaanwegen, kleine zijstraten en enorme snelwegen, fietspaden en tramsporen. En de straten zijn druk met verkeer, voetgangers, fietsers, scooters en hulpverleningsvoertuigen, kabelbanen, trolleys, trams en lightrailvoertuigen. Volgens Waymo kunnen zijn 360 ° -visiesysteem en lidar door de complexiteit van het stadsverkeer navigeren.

De zeer gevoelige camera’s kunnen verkeerslichten op grote afstand zien veranderen – zelfs tussen de papel picado op 24th Street – om soepel rijden mogelijk te maken. En camera’s en lidar kunnen onmiddellijk een voetganger zien die over de weg rent en daarnaar handelen – zelfs wanneer ze plotseling achter een voertuig op de tegemoetkomende rijstrook komen.

Misschien vind je deze berichten ook interessant