Home Geen categorie Future of Business Technology: Crises bieden kansen, maar kijk niet alleen naar de korte termijn

Future of Business Technology: Crises bieden kansen, maar kijk niet alleen naar de korte termijn

door Marco van der Hoeven

COVID-19 brengt voor veel bedrijven onzekerheden met zich mee, maar volgens Stephan Leferink, Sales Director Central EMEA & Professional Services bij Progress, biedt deze crisis óók kansen voor nieuwe use cases, nieuwe technologieën en applicaties. Zo prioriteren klanten van Progress mobiele apps, remote offices en opschaling van e-commerce. ‘Maar denk ook na: wat kunnen we doen om de situatie met veranderende maatregelen van de overheid na de lockdown op te vangen.’

 

 

 

 

 

 

Het gesprek met Stephan Leferink vindt plaats op 24 maart 2020, een dag nadat premier Rutte de intelligente lockdown aankondigde. De stap naar een volledig remote office was voor Progress zo gezet, maar niet voor alle bedrijven zal deze verandering zo eenvoudig zijn gegaan. Voor sommigen is remote werken al moeilijk en was niet elk bedrijf hier direct klaar voor, vertelt Leferink. ‘Scherp zijn op nieuwe ontwikkelingen en technologieën en ook de daadwerkelijke inzet daarvan is voor een deel van de bedrijven op de achtergrond gekomen, maar bij anderen juist prioriteit nummer één.’

Continuïteit staat centraal

‘We zien bij sommige klanten nu een versnelling bij de ontwikkeling en inzet van mobiele applicaties, maar ook nog meer verschuiving naar online en cloudservices voor medewerkers en klanten. Op dit moment draait innovatie om het waarborgen van continuïteit op de korte én lange termijn. Hoe kan men nog beter inspelen op de situatie, hoe worden we meer flexibel en hoe kunnen we de situatie en omstandigheden in de afbouw van de lockdown en na COVID-19 opvangen? Met als hoogste prioriteit het welzijn van onze medewerkers en klanten.’

‘Neem bijvoorbeeld het treinverkeer: daar is het van belang dat de interrupties op het spoor worden geminimaliseerd. Die zijn nu minimaal, aangezien het treinverkeer is verminderd. Maar hoe ga je met de situatie om als straks weer alle treinen gaan rijden? In die opbouwende fase wordt continuïteit en flexibiliteit belangrijker dan ooit tevoren. Nu is de tijd om de ideeën goed uit te werken.’

Heb je een webshop? Dan moet je nu handelen

Voor sommige bedrijven is het werk en de druk op de organisatie inderdaad verminderd, maar voor anderen stapelt het werk zich juist op. ‘Als je afhankelijk bent van je website en -shop, dan moet je nu stappen maken. Het bieden van een innovatieve, veilige web omgeving, waarmee je eenvoudig kan schalen, die gebruiksvriendelijk en up-to-date is, dat is nu kritischer dan ooit. Je kan dan niet anders dan versnellen.’

Naast betere ondersteuning van de bestaande processen wenden organisaties zich tot innovatieve technologieën als Artificial Intelligence (AI), aldus Leferink. ‘Eerst hadden mensen het er alleen maar over, maar nu wordt het concreet toegepast, bijvoorbeeld in de medische wetenschap. Het is een methode om steeds sneller een vaccin te vinden.’ In die zin hoeft innovatieve technologie geen theoretisch vergezicht te blijven. Het wordt nu al aangeboden, aldus Leferink. ‘Doordat wij een groot portfolio aan technologie bieden, kunnen klanten zonder grote veranderingen in infrastructuur innoveren.’

Doorontwikkeling blijft noodzakelijk

Zo biedt Progress ook oplossingen voor thuiswerken. Veel bedrijven hebben hun werknemers toestemming verleend om vanuit huis te werken. Het alternatief is namelijk: het hele bedrijf stilleggen. Maar al dat thuiswerken vereist van IT-afdelingen eveneens doorontwikkeling, anders kan er ‘schaduw-IT’ ontstaan: het gebruik van software of apparaten die nog niet door de IT-afdeling zijn goedgekeurd of toegestaan. Of je het nu werken op afstand, telewerken of thuiswerken noemt: bedrijven die voor het eerst te maken krijgen met dit fenomeen moeten goed nadenken over de potentiële risico’s voor hun bedrijfsvoering en beveiliging, en deze snel en zorgvuldig implementeren.

Meegaan in de externe veranderingen of interne eisen vergt van een bedrijf vaak wel een andere mindset, vertelt Leferink: ‘Je moet nu de beslissing nemen hoe je omgaat met de huidige situatie én met de tijd daarna. Maar je ziet dat bedrijven in en na moeilijke perioden, zoals de kredietcrisis, innovatief kunnen zijn. Tijden van crisis bieden dus ook kansen, maar je moet er wel scherp naar kijken.’

Misschien vind je deze berichten ook interessant