Home Bots & Business Data centraal in strategie van KLM

Data centraal in strategie van KLM

door Pieter Werner

KLM en het Nederlandse IT-bedrijf LINKIT vieren 25 jaar samenwerking aan digitalisering van de luchtvaartmaatschappij. Het eerstvolgende doel is om binnen vijf jaar van KLM de ‘meest technologie- en datagedreven luchtvaartmaatschappij’ te maken.

De samenwerking tussen KLM en LINKIT, die begon in 1998, heeft geresulteerd in verschillende initiatieven waarbij technologie en data een centrale rol spelen. Belangrijke projecten zijn onder andere de ontwikkeling van een mobiel inchecksysteem via de KLM-app, waardoor papieren tickets overbodig zijn geworden.

Daarnaast zijn zelfregulerende algoritmes geïmplementeerd om de operationele efficiëntie te verbeteren en hebben ze bijgedragen aan betere besluitvorming. Ook is er gewerkt aan een social media hub, waarmee directe communicatie met passagiers mogelijk is, en een voedselverspillingsprogramma dat gebruikmaakt van videoherkenningstechnologie.

Het vrijspelen van legacy data is een belangrijk aandachtspunt voor KLM in de nabije toekomst. Deze stap wordt gezien als cruciaal voor de verdere ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij in de richting van geavanceerde data-analyse en AI-gebruik. Deze inspanningen zijn gericht op het verbeteren van de dienstverlening en operationele efficiëntie door middel van geavanceerde technologische oplossingen.

De strategie van KLM, ‘Create technological advancement’ genoemd, is erop gericht om onderscheidend te zijn in de luchtvaartsector, niet alleen door de vliegtuigen en stoelen, maar vooral door de inzet van technologie en data in de dienstverlening.

Foto: Eric Holierhoek (LINKIT), Aart Slagt (KLM) en Vincent Morren (LINKIT).

Misschien vind je deze berichten ook interessant