Home Bots & Business Consumenten dragen massaal ‘slimme’ devices

Consumenten dragen massaal ‘slimme’ devices

door Pieter Werner

De wereldwijde markt voor draagbare apparaten groeide met 31,4 procent in het vierde kwartaal van 2018 tot 59,3 miljoen eenheden. Volgens de Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker van IDC werd de groei in deze markt gedreven door de lancering van nieuwe wearables in de maanden voorafgaand aan het vakantieseizoen en nieuwe lanceringen van smartphones, die vaak werden gebundeld met wearables van toonaangevende merken.

De verkoop voor het hele jaar 2018 groeide met 27,5 procent to172,2 miljoen verzonden wearables. Een groot deel van deze groei werd toegeschreven aan het groeiend aantal in het oor gedragen apparaten, aangezien ze gedurende het jaar bijna een kwart van de markt veroverden.

Slimme assistenten

Om bij te blijven met de huidige trends, heeft IDC onlangs haar taxonomie voor apparaten die op het oor gedragen worden, herzien en nu draadloze hoofdtelefoons toegevoegd die slimme assistenten met één druk op de knop of door middel van hot-word-detectie mogelijk maken. Voorbeelden van dergelijke koptelefoons zijn Apple’s AirPods, Google’s Pixel Buds, Bose’s QC35II en meer.

Smartwatches

Onder de verschillende beschikbare vormfactoren tijdens het kwartaal, groeiden smartwatches met 55,2% in vergelijking met 4Q17 en vertegenwoordigden ze 34,3% van de totale markt tijdens het kwartaal. Ondertussen waren polsbandjes goed voor 30% van de markt, aangezien recente lanceringen van Xiaomi, Huawei en Fitbit de categorie bleven stimuleren. Op het oor gedragen apparaten groeiden met 66,4% en veroverden 21,9% van de markt.

Oor

“De markt voor wearables op het oor is het afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid en we verwachten dat dit de komende jaren zal blijven”, zegt Jitesh Ubrani, senior research analist voor IDC Mobile Device Trackers. “Het is het volgende strijdtoneel voor bedrijven, aangezien dit soort hoofdtelefoons voor velen een noodzaak worden, aangezien hoofdtelefoonaansluitingen van moderne apparaten worden uitgesloten. Voeg daar de opkomst van slimme assistenten en in-ear biometrie aan toe en bedrijven hebben de perfecte formule om consumenten te verkopen op een apparaat dat complementair is aan het ecosysteem van het apparaat dat om hun pols en in hun zak leeft. ”

Apple

“Smartwatches groeiden ondertussen met 54,3% en waren goed voor 29,8% van alle verzendingen van draagbare apparaten in 2018”, zegt Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur van IDC’s Wearables. “Apple was goed voor bijna de helft van de markt en werd gevolgd door een lange lijst van bedrijven die dubbele en driecijferige groei boekten. Dit resulteerde in een groeiende lijst met apparaten die beschikbaar waren voor meerdere prijspunten om aan de behoeften van een diverse markt te voldoen. . ”

Company Highlights

Apple behield de nummer 1-positie met 16,2 miljoen verkochte apparaten in 4Q18, waarvan 10,4 miljoen Apple Watches. De Series 4 is zeer sterk begonnen en IDC verwacht dat dit zal doorgaan naarmate meer zorgorganisaties en consumenten het nieuwste apparaat gaan gebruiken. De rest van de zendingen van Apple bestond uit AirPods en Beats-hoofdtelefoons in de categorie voor op het oor gedragen.

Xiaomi behaalde de tweede positie in de top 5 met een aandeel van 12,6%. De producten van het bedrijf blijven sterk in het thuisland China. Recente investeringen in Europa en andere Aziatische landen hebben echter hun vruchten afgeworpen en hebben de naam van Xiaomi als concurrentiekracht versterkt. Xiaomi Mi Band 3 alleen was goed voor meer dan 30% van alle polsbanden die tijdens het kwartaal werden verzonden.

Huawei had een geweldig kwartaal op de markt voor wearables en smartphones. Binnen smartphones groeide het bedrijf tijdens het kwartaal met 43% in een verder dalende markt en dit vertaalde zich in een verbluffende groei van 248,5% in de wearables-markt omdat veel van de Huawei- en Honor-telefoons werden gebundeld met wearables. Nieuwe productlanceringen zoals de Watch GT, FreeBuds 2 Pro en een paar andere hielpen het bedrijf ook grip te krijgen.

Fitbit keerde eindelijk terug naar groei tijdens de feestdagen, omdat de nieuwe Charge 3, gecombineerd met promotionele activiteiten op andere populaire apparaten zoals de Versa, het bedrijf hielp om een ​​deel van zijn marktaandeel terug te winnen. De vooruitzichten voor het bedrijf blijven sterk, aangezien de investeringen in het segment van de gezondheidszorg vruchten blijven afwerpen. In de Verenigde Staten is Fitbit erin geslaagd om samen te werken met providers zoals Blue Cross Blue Shield, UnitedHealthcare en anderen, wat een verdere verspreiding van zijn apparaten en services mogelijk maakt.

Nummer was Samsung met 4 miljoen verzonden eenheden tijdens het kwartaal. Net als Huawei en Xiaomi kon Samsung veel van zijn wearables bundelen met smartphones. De nieuw gelanceerde Galaxy Watch werd redelijk goed ontvangen, hoewel oudere modellen zoals de Gear S3 nog steeds een opmerkelijk deel van de totale zendingen van Samsung konden veroveren.

Misschien vind je deze berichten ook interessant