Home Bots & Brains Zelfgebouwde ‘robotvriend’ stimuleert AI-onderwijs

Zelfgebouwde ‘robotvriend’ stimuleert AI-onderwijs

door Marco van der Hoeven

Onderzoekers van de Universiteit van Zuid-Californië (USC) hebben een betaalbare en toegankelijke leerset ontwikkeld waarmee middelbare- en universiteitsstudenten hun eigen “robotvriend” kunnen bouwen. Deze aanpasbare robot kan de hoofdhouding van de gebruiker nabootsen, en biedt studenten de mogelijkheid om op een boeiende manier meer te leren over AI-ethiek en -rechtvaardigheid.

Het initiatief, gepresenteerd tijdens de AAAI Conferentie over Kunstmatige Intelligentie, is gericht op het verbeteren van AI-onderwijs en het toegankelijker maken van mensgericht AI-onderzoek. De robot, genaamd Blossom, werd oorspronkelijk ontwikkeld door Hoffman aan de Cornell University en is vereenvoudigd voor educatieve doeleinden. Het USC Interaction Lab, geleid door professor Maja Matarić, speelde een sleutelrol in dit project.

Het open-source leermodule bestaat uit drie delen en biedt praktische ervaring en inleidende instructies over verschillende AI-aspecten, zoals robotica, machine learning, software-engineering en werktuigbouwkunde. Dit project, mede ondersteund door de National Science Foundation, werd mede geleid door Amy O’Connell en Zhonghao Shi, doctoraatsstudenten in computerwetenschappen aan de USC.

O’Connell heeft vijf nieuwe externe ontwerpen voor Blossom ontworpen, waaronder een babyrompertje en gebreide opties, allemaal laaggeprijsd en aanpasbaar. De materialen voor Blossom worden gemaakt met 3D-printers, wat de kosten vermindert tot ongeveer $250 per robot, in tegenstelling tot de $15.000 voor een NAO-robot.

De module is niet alleen gericht op technische vaardigheden, maar ook op het begrijpen van ethiek en rechtvaardigheid in AI. Dit is essentieel om onbedoelde discriminatie tegen gemarginaliseerde groepen te voorkomen. Tijdens een workshop in mei 2023 leerden studenten de robot te bouwen en te personaliseren, en gebruikten ze voorgeprogrammeerde modellen voor hoofdpose-tracking en gebarenherkenning.

Uit enquêtes na de workshop bleek dat 92% van de deelnemers vond dat de workshop hen had geholpen meer te leren over de behandelde onderwerpen. Alle deelnemers geloofden dat de workshop hen aanmoedigde om in de toekomst meer over robotica en AI te leren.

Het team plant verdere evaluaties en verbeteringen van de module voor middelbare scholieren en leerlingen in het basisonderwijs, met als uiteindelijk doel om toegang te bieden aan studenten op verschillende onderwijsniveaus. Shi benadrukt het belang van wereldwijde toegang tot AI-onderwijs voor mensen uit diverse sociaaleconomische achtergronden.

Misschien vind je deze berichten ook interessant