Home Bots & Business ‘Strategie achtergesteld kindje bij robotimplementaties’

‘Strategie achtergesteld kindje bij robotimplementaties’

door Marco van der Hoeven

De adoptie van robots in bedrijven staat op een historisch hoogtepunt, gedreven door macro-economische factoren als tekort aan personeel. De meeste bedrijven hebben echter geen duidelijke automatiseringsstrategie, wat leidt tot gemiste kansen en trage adoptie na de initiële investeringen, zegt Søren Pap-Tolstrup, CEO van adviesbureau Gain & Co.

Een volledige automatiseringsstrategie is cruciaal om bedrijven te begeleiden bij wat ze moeten automatiseren, prioriteit te geven aan automatiseringsinspanningen, technologische volwassenheid te evalueren, automatiseringsprestatiedoelen te stellen en succes te definiëren. Zonder een strategie is het voor bedrijven lastig om de uitkomst van automatiseringsprojecten goed te evalueren, waardoor het moeilijk is om automatisering succesvol op te schalen.

Kennis

Veelvoorkomende tekenen van een tekortschietende automatiseringsstrategie zijn onvolledige implementatie, ontbrekende automatiseringsdoelen en oplossingen die op een bepaalde aanbieder zijn afgestemd. Daarnaast hebben veel bedrijven geen processen om hun kennis van de snel veranderende mogelijkheden van robottechnologie op peil te houden, wat het risico vergroot van het onderschatten of overschatten van de technologie. Uiteindelijk is het lastig voor bedrijven zonder duidelijke doelen en objectieve metingen, die gekoppeld zijn aan bedrijfsdoelen, om de uitkomst van hun automatiseringsinvesteringen te evalueren en desgewenst aan te passen.

Opschalen

Uiteindelijk zal de initiële euforie over nieuwe technologie uiteindelijk moeten plaatsmaken voor een meer systematische benadering, op basis een strategie. Om de langetermijnwaarde van automatisering te maximaliseren, moeten bedrijven een heldere automatiseringsstrategie vastleggen die aansluit bij hun doelen èn helpt bij het prioriteren van automatiseringsinspanningen, het evalueren van technologische volwassenheid, het stellen van automatiseringsprestatiedoelen en het definiëren van succes. Alleen dan kunnen bedrijven effectief de uitkomst van hun automatiseringsinvesteringen evalueren en automatisering succesvol opschalen binnen hun organisatie.

Lees het volledige artikel hier

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant