Home Bots & Business Klippa lanceert nieuw AI-label: DataNorth Consulting

Klippa lanceert nieuw AI-label: DataNorth Consulting

door Pieter Werner

Softwarebedrijf Klippa een zijn activiteiten uitgebreid met een label dat is gericht op data en Artificial Intelligence (AI): DataNorth Consulting. Het nieuwe label levert advies en ondersteuning aan organisaties die de potentiële waarde van hun data maximaal willen benutten. 

“Veel bedrijven hebben data tot hun beschikking: wat zij hebben verkocht en wanneer, hoeveel klachten er binnenkomen, hoe vaak systemen uitvallen en machines onderhoud nodig hebben, ga zo maar door”, vertelt Menno Fokkema, managing consultant bij DataNorth. “Helaas heeft 81% van de bedrijven nog geen goede strategie om hun data ook echt te benutten.”

Doordat Klippa jarenlange ervaring heeft opgedaan met data en het bouwen van AI-software, weet zij waar organisaties tegenaan lopen en hoe zij succesvoller kunnen zijn. Deze ervaring zet het label DataNorth nu in om andere bedrijven verder te helpen. Klanten kunnen met een combinatie van datagedreven werken en AI hun processen, producten en diensten verbeteren en nieuwe inzichten krijgen. Een goed voorbeeld van zo’n verbetering is predictive maintenance. Waarom zouden bedrijven wachten tot dure machines kapot gaan als ze ook preventief onderhoud kunnen doen op basis van inzichten uit data die ze al hebben? 

Brede doelgroep

DataNorth richt zich niet op één bepaalde branche of bedrijfsgrootte. Ook de locatie is niet relevant, het gaat erom dat klanten data hebben dat zij graag willen inzetten om slimmer te werken. 

Fokkema: “Veel organisaties denken dat AI eng is of duur. Natuurlijk is het een investering, maar het is beter om te investeren in de toekomst, dan achteraf tot de conclusie te komen dat bedrijven die dat wel hebben gedaan je links en rechts aan het inhalen zijn. En wat betreft de angst die mensen hebben: AI komt al veel voor in het dagelijkse leven. Denk aan de voorgestelde series bij Netflix, de virtuele assistenten bij webshops of de zelfrijdende auto’s van Tesla. Steeds meer producten maken gebruik van AI, het is niet iets dat alleen nog voor grote multinationals is weggelegd.” 

Fokkema waarschuwt echter dat de inzet van AI niet altijd succesvol is. “Het is van groot belang om goede begeleiding te krijgen, want AI is geen tool die je klakkeloos kunt inzetten. Volgens een rapport van Gartner faalt 85% van de AI- en machine learning-projecten vanwege een slecht doordachte opzet en een gebrek aan professionele begeleiding. Gelukkig heeft Klippa ruim zeven jaar ervaring met het bouwen van succesvolle datagedreven AI-toepassingen, dus we weten precies waar de valkuilen zitten.”

Zie ook:

Visie: Digitalisering en automatisering zijn hèt wondermiddel tegen drukte op kantoor

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant