Home Bots & Business ‘Kies de juiste technologie voor het juiste businessvraagstuk’

‘Kies de juiste technologie voor het juiste businessvraagstuk’

Future Workforce verbindt business en intelligent automation

door Marco van der Hoeven

Onlangs zette FastPath Automation, leverancier van Intelligent Automation-oplossingen, de stap om volledig op te gaan in het internationale Future WorkForce.  Hiermee wil Future WorkForce de Benelux-markt bedienen en innovatie brengen voor zijn klanten en partners. Rocking Robots sprak met Edwin Provoost over de strategische achtergrond van deze stap.

“Ik merk vooral dat de maturiteit van de automation-markt aan het veranderen is”, zegt Edwin Provoost, verantwoordelijk voor Future WorkForce Benelux. “Nog niet eens zo lang geleden moest ik vaak nog uitleggen aan CFO’s wat de drie letters RPA betekenen. Nu begrijpen ze dat er technologie is om mensen vrij te maken van bepaalde repetitieve, monotone en/of foutgevoelige activiteiten na te doen en zijn ze bekend met wat RPA inhoudt en wilt men de volgende stap zetten.”

Die groeiende maturiteit van de markt is ook een van de redenen voor de integratie in Future Workforce. “De dynamiek van vraag en aanbod gaan veranderen. Dat vraagt om een verandering van onze strategie. Waar we in de oude situatie meer product-georiënteerd waren, richten we ons nu op consultancy. Want de vragen van onze klanten hebben betrekking op strategische doelen, waarde genereren zoals winstgevendheid en wendbaarheid.”

Concrete acties

De oplossing kan daarbij liggen op het verkorten van processen of andere acties om mensen tevreden te houden, in plaats van alleen te focussen op kostprijsbesparingen door uren te besparen. “We vertalen vanuit een hoger niveau de strategie van organisaties naar concrete acties. Hierbij richten we ons niet meer alleen op RPA, maar bieden we een breed scala aan oplossingen, zoals procesoptimalisatie en low-code applicatie ontwikkeling. We helpen onze klanten in feite hun activiteiten opnieuw vorm te geven, zodat ze lean en efficiënter worden.”

Naast Generatieve AI wordt ook Gespecialiseerde AI ingezet, zoals intelligent document processing, waarbij machine learning algoritmen worden gebruikt. “Al die beschikbare oplossingen zorgen ervoor dat we het niet vraagstuk voor vraagstuk aanpakken, maar concreet aangeven hoeveel efficiënter we een organisatie maken en welke investeringen in organisatie en technologie daarvoor nodig zijn. Een organisatie met bijvoorbeeld 1.000 FTE’s, zouden we 170 FTE aan kunnen vrijspelen. Dat is echte waarde.”

Toegevoegde waarde

De waarde ligt niet alleen in de financiële besparing, maar ook in de verandering van werkzaamheden. “Want die vrijgemaakte middelen kunnen ingezet worden waar ze toegevoegde waarde bieden. Een controller die geen Excel-bestanden meer hoeft te combineren kan bijvoorbeeld nu zien waar risico’s en kansen liggen en daarover advies aan de business geven. Hierdoor gaat de organisatie veranderen.”

Dit resultaat is alleen te behalen met een holistische benadering. “Als je het stap voor stap doet, behaal je misschien een efficiëntie van 7 procent, maar als je het bedrijfsbreed aanpakt, bereik je 17 procent. Het is onze taak dat aan organisaties uit te leggen. Daarom maken we gebruik van concrete programma’s, die beginnen met een pilot maar uiteraard wel onderdeel zijn van het programma. Vanuit die meetbare potentie bieden we een programmatische meerjarenaanpak om ervoor te zorgen dat organisaties rendement halen. Daar durven we zelfs garanties voor te geven.”

CFO

Het strategische karakter van de vraag verandert voor Future Workforce ook de aard van de gesprekspartners. Provoost: “We zien bij de bedrijven die we tegenkomen dat de CFO en CIO onze belangrijkste aanspreekpunten zijn, al speelt de maturiteit van de organisatie daarin ook een grote rol. In sommige gevallen hebben bedrijven een duwtje in de rug nodig omdat ze stilstaan in hun ontwikkeling. Daarom hebben we in onze aanpak een aantal profielen gedefinieerd op basis van hun maturiteit, en onze aanpak varieert per profiel.”

“We bieden managed services aan voor bedrijven in elke fase van hun digitale reis. De CFO blijft daarin een sleutelfiguur, aangezien de Europese automation-markt over het algemeen nog jong is. De CFO is vaak het centrale punt voor het digitaliseringsbeleid en daar richten we onze inspanningen op. De CIO en IT-afdeling zijn cruciaal in een bedrijf omdat ze efficiënte operaties ondersteunen en mogelijk maken, digitale transformatie vergemakkelijken, cyberbeveiliging verbeteren en in sommige gevallen zelfs innovatie en concurrentievermogen in alle functies stimuleren. Daarom proberen we ze vanaf het allereerste begin in het spel te betrekken.”

Partners

Grotere, internationale organisaties kunnen soms complexe structuren hebben. “Met hen maken we strategische plannen om de digitale transformatie soepel te laten verlopen. Dit is waar onze partnerschappen, zoals die met UiPath, van groot belang zijn. Zij bieden sterke ondersteuning waardoor we organisaties beter kunnen helpen of klanten mee kunnen nemen naar maatwerkdemo’s. Als Platinum Partner van UiPath hebben we toegang tot vele deuren die anders misschien gesloten zouden blijven.”

In die oplossingen speelt AI een belangrijke rol. “We leven in een wereld die zich razendsnel ontwikkelt. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van algoritmen om patronen in grote hoeveelheden data te ontdekken. Denk aan klanten die een bepaald gedrag vertonen waardoor ze mogelijk gaan vertrekken. Maar ook aan het omzetten van ongestructureerde informatie, zoals een PDF met transportorder-informatie met data voor een planningstool.”

Mensen

“Het is vooral essentieel om de juiste technologie voor het juiste proces te kiezen. Soms moet je er gewoon een kleine applicatie tussen bouwen, bijvoorbeeld met een low-code platform. In de logistieke sector, waar nog steeds veel documenten als PDF manueel verwerkt worden, is er ruimte voor intelligente documentverwerking, dat is een hele logische toepassing.”

Bij het gebruik van AI gaat het om veel meer dan alleen technologie. Ook compliance is essentieel, omdat er vanuit nationale en internationale wetgevers steeds meer wettelijk wordt bepaald of iets wel of niet is toegestaan. “Als je bijvoorbeeld een wiskundige in dienst hebt die met algoritmes aan de slag gaat om patronen in data te vinden, moet dat wel in lijn zijn met wat de wet voorschrijft.”

“Dit soort zaken zal steeds belangrijker worden. Want het gaat uiteindelijk niet om technologie, maar om mensen. We willen mensen vrijmaken en hen in staat stellen te communiceren, te interpreteren en hun creativiteit te gebruiken. Technologie is een hulpmiddel om dat te bereiken. Ons doel is om werk te humaniseren door productiviteit te verhogen en kwaliteit te verbeteren, met concrete oplossingen.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant