Home Bots & Business ’Hyper automation vraagt om andere mindset’

’Hyper automation vraagt om andere mindset’

door Gastauteur

In voorbereiding van Hyper Automation sprak de organisatie met Leon Raeven van DSM-Firmenich. Leon Studeerde Biologie in Utrecht en na zijn Ph.D. in Research Center Jülich Germany in 1999, begon Leon als Scientist bij DSM. In 2005 maakte hij de overstap van R&D naar een interne consultancy afdeling binnen DSM als Business Consultant. In Januari 2017 stapte Leon over naar IT als Digital Partner en sinds Januari 2022 is hij als Chapter Lead bezig om automation@scale center of expertise (Chapter) op te bouwen.

  1. Hyper Automation wint sterk aan populariteit. Steeds meer organisaties zijn er actief mee bezig, al zijn er verschillende interpretaties van wat Hyper Automation behelst. Wat is voor u Hyper Automation? En wat doet u zelf op gebied van Hyper Automation?

Voor mij is hyper automation het resultaat van een mindset “Automation Fist  Design”, hier wordt dan niet gekeken case-by-case wat er geautomatiseerd kan worden in een business process maar hoe je business processen zoveel mogelijk kunt redesignen met een maximale user experience mogelijk gemaakt door automation technologie. Ik denk dat iedereen meer het gevoel heeft dat ze de business processen incl. technologie ondersteunen ipv van andersom. Hoe mooi zo het zijn als we mbv automation technology die experience kunnen omdraaien.

  1. Kun je een voorbeeld geven van een uitdaging of probleem dat op dit moment niet effectief kan worden aangepakt zónder hyperautomatisering?

Activiteiten die repetitief en simpel zijn kunnen natuurlijk makkelijk geautomatiseerd worden. Daar waar de informatie meer ongestructureerd / semi-gestructureerd kun je gewoon niet zonder intelligent automation en zie je vaak de meer “traditionele” RPA technologie gecombineerd wordt met AI/ML. Alleen al iets ogenschijnlijks simpel, als het verwerken van invoices kun je niet zonder AI/ML enabled automation doen. Alleen al in de verwerking van vendor invoice gebruiken we 4 verschillende soorten AI/ML Microsoft Cognitive Services in combinatie met Mendix. Ander voorbeeld is het gebruik van conversational AI in combinatie van RPA waarbij je een attended bot veel meer het “personal assistant” karakter kunt geven en daarmee een heel andere user experience. En dan hebben we het nog niet eens over business processen die een hoge mate van autonomie vertonen en alleen bij uitzonderding interventie advies/input van mensen nodig hebben.

  1. Wat ziet u als valkuilen van het omarmen van Hyper Automation?

Ik denk dat een grote valkuil is dat je heel snel vergeet dat enabling intelligent Automation technologie ook andere capabilities vraagt van een organisatie. Leuk als je natuurlijk een Chatbot introduceert als 24/7 front-end voor je services maar als je in de service organisatie niet de capabilities implementeert die nodig zijn om continue de chatbot te blijven verbeteren en aan te passen aan de dynamiek van je services dan gaat de euforie snel richting frustratie. Dus meer algemeen….denk er aan hoe je hyper automation scalable kunt verankeren in de organisatie zonder continue afhankelijk te zijn van IT-experts.

  1. U bent betrokken bij het programma van het Hyper Automation congres op 26 oktober 2023. Waarom mag men dit congres volgens u niet missen?

Voor mij zijn dit altijd momenten waar je met andere kunt praten over hoe ver zij zijn op dit vlak en het gaat dan niet zozeer om wie het beste is maar meer om van elkaar te leren en te inspireren. Ik hoop dan ook dan we het horen van elkaars verhalen ook praten over elkaars ervaringen.

Inschrijven kan hier

Misschien vind je deze berichten ook interessant