Home Bots & Business Doe mee: Enquête ‘Robotoperators van de toekomst’

Doe mee: Enquête ‘Robotoperators van de toekomst’

door Marco van der Hoeven

RoboAcademy, een dochter van TU Delft, werkt aan het ontwikkelen van een training voor robotoperators van de toekomst voor de maakindustrie, die deze technologie onder meer zullen bedienen met augmented reality en virtual reality. In een enquête vraagt RoboAcademy om input voor deze training.

Achtergrond van deze opleiding is een subsidie van de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) De Gemeente Delft heeft 70.000 euro gekregen voor het project ‘Operator van de toekomst’.

Maakindustrie

RoboAcademy zal daarom in samenwerking met de TU Delft, het Digital Operations Centre, SAM | XL en Pilz een trainingsprogramma opzetten en geven. Het programma is gericht op de bijscholing van de maakindustrie en onderwijs in het gebruik van robots en augmented / virtual reality. Het project loopt van 1 november 2020 tot en met mei 2022.

COVID-19 heeft een grote impact op de economie en sociale sector in Zuid-Holland. De 1,5 meter maatschappij en opnieuw toenemende reisrestricties vereisen aanpassingen in de werkomgeving. Tegelijkertijd bevinden bedrijven in de maakindustrie zich in een digitale transitie naar de ‘smart industry’ waarbij de opkomst van slimme technologieën productieprocessen voorgoed zullen veranderen.

Concurrerend blijven

Om concurrerend te blijven en de weerbaarheid van bedrijven te vergroten, zullen bedrijven relevante technologieën moeten adopteren. Verwacht wordt dat de komende jaren de inzet van robots toeneemt, zeker ter voorbereiding op mogelijke nieuwe pandemieën. Daarnaast wordt verwacht dat technologieën als augmented reality (AR) en virtual reality (VR) zullen toenemen om bijvoorbeeld afstandswerken en afstandsonderwijs beter mogelijk te maken. Werkgevers voorspellen een groeiende behoefte te hebben aan onder andere robotoperators.

Een eerste logische en laagdrempelige stap, is dan ook het leren ‘samenwerken’ met robots en personeel voor te bereiden op het werken met AR of VR. Het gaat bijvoorbeeld om assemblage- en afwerkingsprocessen die geautomatiseerd kunnen worden zoals boren, schroeven, lijmen en schuren. Hierbij werken medewerkers samen met een robot en krijgen zij werkinstructies via bijvoorbeeld AR of een VR-bril. Daarnaast kunnen automated guided vehicles (AGV’s; ‘zelfrijdende karretjes’) worden ingezet om medewerkers bijvoorbeeld te ontlasten bij sjouw- en tilwerk.

Nieuw trainingsprogramma

45 werknemers en 45 vo-, mbo- en hbo-docenten worden in ons project getraind in het gebruiken van collaboratieve robots (cobots) en automated guided vehicles (AGV’s). Daarbij wordt gebruik gemaakt van AR en VR. 25 docenten zullen in professionele leergemeenschappen lesmateriaal ontwikkelen om studenten te onderwijzen. Het aanbod zal (online) beschikbaar worden gemaakt voor Leven Lang Ontwikkelen modules voor 23+ (ex) werkenden.

Waar regulier trainingsaanbod zich specifiek richt op één technologie, biedt ons programma een unieke combinatie van meerdere technologieën. De ontwikkeling van direct toepasbaar vakdidactisch lesmateriaal voor studenten maakt dat het programma niet alleen bijdraagt aan de skills ontwikkeling van medewerkers van nu, maar ook van medewerkers voor de toekomst. Het programma sluit ook aan op nieuwe onderwijsvormen, waarbij extended reality wordt ingezet.

Vul hier de enquête in

Zie ook

ABB launches next generation cobots

Misschien vind je deze berichten ook interessant