Home Bots & Business Canalys: markt voor smartwatches groeit 12 procent in Q1

Canalys: markt voor smartwatches groeit 12 procent in Q1

door Pieter Werner

In het eerst kwartaal van dit jaar zijn, ondanks de coronacrisis, wereldwijd 14,3 miljoen smartwatches verkocht, een stijging van 12 procent op jaarbasis. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys. Hoewel Apple een daling liet zien van 13 procent blijft de totale markt voor smartwatches groeien.

Noord-Amerika was verantwoordelijk voor bijna een derde van de wereldwijde smartwatch-markt. Canalys-analist Vincent Thielke: “De sterke overzeese vraag naar smartwatches hielp de trage prestaties van de Apple Watch in Europa en Noord-Amerika te compenseren, omdat Apple-klanten hun aandacht verlegden naar AirPods als een ‘must-have’-accessoire. Met name Samsung en Garmin verkochten meer in Q1.”

Opkomende markten

“Elders veroverden Apple en Huawei het grootste aantal nieuwe gebruikers. Apple kreeg een boost van zijn nieuwste partnerschappen met providers in Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika, en Huawei combineerde zijn smartwatch met zijn nieuwste vlaggenschip-smartphone P40. Aangezien Android-smartphoneleveranciers in opkomende markten worden geconfronteerd met toenemende concurrentie van uitdagers zoals Xiaomi, Oppo en Vivo, houdt de Apple Watch daar een steeds groter deel van de iOS-klanten binnen boord, wat een grotere zekerheid biedt voor toekomstige iPhone-upgrades.”

China

Smartwatch verkopen in China groeiden met 66% in het eerste kwartaal, vergelijkbaar met Noord-Amerika. Onderzoeksanalist Cynthia Chen: “Leveranciers vervulden enorme LTE-bestellingen voorafgaand aan Chinees Nieuwjaar als onderdeel van de overgang naar landelijke eSIM-dekking, waarbij 2,5 miljoen mobiele smartwatches werden verkocht.”

Hoogseizoen

“Met mobiele modellen konden Xiaomi en Apple kwartaal na kwartaal smartwatch-zendingen laten groeien, wat ongekend is, aangezien het vierde kwartaal traditioneel het Chinese hoogseizoen is voor de verkoop van smartwatches. We verwachten dat China in 2020 de belangrijkste groeimotor van smartwatches zal zijn als gevolg van de sterk herstelde economie en een grotere druk van lokale spelers, waaronder Huawei, Xiaomi en nieuwkomer Oppo.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant