Home Bots & Business FOBT: ‘AI houdt het netwerk gezond’

FOBT: ‘AI houdt het netwerk gezond’

door Marco van der Hoeven

Netwerken zijn een cruciaal onderdeel van innovatie met data. Daarbij speelt AI een belangrijke rol, en niet alleen in het analyseren van de data. Ook voor het gezond houden van het netwerk wordt AI ingezet. Zo krijgen beheerders goed inzicht in alles wat zich op het netwerk afspeelt, wat zorgt voor tijdswinst, kostenbesparing en operationele efficiëntie.

“Wij zien absoluut een groeiend momentum voor de toepassing van AI in de markt”, zegt Steven Blees, Enterprise Sales Director Benelux bij Juniper Networks. “De netwerkoplossingen die wij in het Enterprise segment aanbieden zijn volledig AI gebaseerd en daar is veel vraag naar. Wat we vaak horen is dat klanten blij zijn dat zij door AI meer inzicht hebben in wat zich allemaal afspeelt binnen hun netwerk, waardoor zij bij problemen beter en sneller kunnen oplossen. Dat levert een hoop tijdswinst en kostenbesparing op en verhoogt de operationele efficiëntie.”

“En wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat de klanten aangeven dat dankzij de toepassing van AI de gebruikerservaring geoptimaliseerd wordt. Dat komt met name doordat AI-toepassingen in staat zijn om issues die de gebruikerservaring negatief zouden kunnen beïnvloeden al zijn te detecteren en op te lossen, vóórdat de gebruiker er daadwerkelijk mee geconfronteerd wordt.”

Ondersteunend

“AI-gedreven, zelfsturende netwerken passen dan ook uitstekend in onze visie dat netwerken ondersteunend moeten zijn aan de bedrijfsprocessen. Het bouwen en onderhouden ervan moet geen doel op zich zijn en de IT-afdeling kan zich beter richten op innovatie dan op het beheer van bestaande zaken. AI helpt daar enorm bij en verhoogt de relevantie van het netwerk gigantisch.”

“We zien dat daardoor ruimte ontstaat voor innovatie. Dat zie je ook bij Gartner terug, die ons vorig jaar heeft uitgeroepen tot leider in het 2021 Magic Quadrant voor Wired en Wireless LAN Access Infrastructure. Daar zijn we enorm trots op en het is ook een enorme stap voor ons, want we zijn ineens veel partijen die al jaren in dat kwadrant stonden voorbijgestreefd. En ik denk dat we dat allemaal te danken hebben aan het feit dat we onze oplossing van de grond af aan hebben gebaseerd op AI en de laatste cloud-technieken.”

Gebruikerservaring

“AI kan de gebruikerservaring verhogen. Daarom hebben we in onze oplossingen service levels gedefinieerd voor die gebruikerservaring. Wij monitoren van elk device in het netwerk hoe het gebruik wordt ervaren, en kunnen er vervolgens proactief op acteren als de gebruikerservaring onder een bepaald service-level dreigt te zakken.”

“Daarnaast verschaft AI inzicht in het netwerk. Je kunt zien wat de gebruikerservaring van iedere gebruiker – of dat nou een mens, of een robot (IoT) – is. Ten derde kun je dankzij AI automatiseren, zodat de uitrol vereenvoudigd kan worden. En door deze drie punten te realiseren, maak je het netwerk ook relevanter voor de business.”

Om van alle voordelen van innovatie met het AI-gedreven netwerk te profiteren is het zaak dit op het juiste niveau aan te pakken: “Wij stellen aan onze klanten altijd een drietrapsraket voor. Als eerste demonstreren we de oplossing en praten over de voordelen op meerdere niveaus. Vervolgens doen wij graag een proof-of-concept op een locatie waar de problemen groot zijn, om te bewijzen dat zij met AI inzichten kunnen krijgen die de ervaring van de gebruikers verbetert. En als derde stap gaan we de oplossing daadwerkelijk uitrollen.”

Self Driving Networks

“Wij zijn traditioneel sterk in drie domeinen: routing, switching en security-oplossingen. Onze oplossingen zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde unieke besturingssysteem, hetgeen eenvoud van operatie geeft. Automatisering is altijd het centrale uitgangspunt van Juniper geweest bij het bouwen van oplossingen. ‘Dat wat geautomatiseerd kan worden, moet je ook automatiseren’, geloven wij. Op basis van dit uitgangspunt hebben wij onze visie van ‘Self Driving Networks’ ontwikkeld.”

“Volgens deze visie moet een netwerk niet alleen zelflerend zijn, maar ook autonoom acties kunnen ondernemen als er ergens binnen het netwerk iets niet goed functioneert. In 2019 hebben wij onze visie versneld kunnen verwezenlijken door de overname van Mist Systems. De Juniper AI-gedreven netwerkoplossingen zijn van de grond af ontwikkeld op basis van de laatste technologieën micro-services in de cloud en AI, met de gebruikerservaring als uitgangspunt. We blijven samenwerken met klanten voor wie het netwerk een strategische differentiator en een bedrijfskritische hulpbron is. AI-netwerkoplossingen voegen een enorme waarde toe voor onze klanten terwijl ze een digitale transformatie doormaken.”

“AI en cloud zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. AI-toepassingen zijn praktisch altijd gebaseerd op zeer grote hoeveelheden data die ergens verwerkt moeten worden. Daar is de cloud uitstekend geschikt voor. De controllerfunctie van onze netwerkoplossingen draait in de cloud, op basis van microservices. Dit maakt de oplossing schaalbaar en biedt de mogelijkheid wekelijks nieuwe functionaliteiten aan klanten beschikbaar te stellen zonder enige impact op het netwerk. Een partij als Netflix gebruikt vergelijkbare technologie en zij kunnen daardoor wijzigingen op jouw televisie doorvoeren, zonder dat je iets hoeft te downloaden of installeren.”

Robots

“We zien overigens dat er steeds meer devices verbonden worden met het netwerk. Niet alleen chatbots en de robots (IoT) binnen een warehouse, maar bijvoorbeeld ook om barcodescanners. En ook robots moeten een goede gebruikservaring hebben om optimaal te kunnen functioneren. Het grote verschil tussen een mens en een robot is dat een mens IT kan bellen als het netwerk steeds uitval. Een robot kan dat niet, maar die heeft er wel net zoveel last van. Het monitoren van de gebruikerservaring van de end-points in combinatie met de toepassing van AI is bij robots daarom nog veel belangrijker.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant