Home Bots & Business ‘We willen de Tesla van de industriesector zijn’

‘We willen de Tesla van de industriesector zijn’

door Marco van der Hoeven

Het afgelopen jaar heeft OnRobot verschillende nieuwe markten ontsloten met zijn collaboratieve robotoplossingen. De pandemie leidde ertoe dat nieuwe industrieën robotica ontdekten, van de sector food met verstoorde toeleveringsketens tot farmaceutische producten met een verhoogde productie in combinatie met verbeterde veiligheid. Rocking Robots sprak met Vikram Kumar, General Manager DACH & Benelux bij OnRobot over de strategie van zijn bedrijf.

De robotica-markt is een zeer dynamische markt. Vikram Kumar, General Manager DACH & Benelux bij OnRobot, herkent verschillende uitdagingen in verschillende regio’s. Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland zijn voorlopers op het gebied van automatisering en robotica heeft daar veel acceptatie. “Mensen willen in dit deel van de wereld heel graag investeren in robotica, vergeleken met de rest van Europa. In dit deel van de wereld streven ze allemaal naar een flexibel automatiseringsconcept. Dat is waar OnRobot in het spel komt, want met één robot en verschillende soorten tools kun je dit aan.”

Azië-Pacific heeft bijvoorbeeld zeer grote productiefaciliteiten. Het VK en Ierland ontwikkelen zich positief, maar hebben een tekort aan arbeidskrachten. “Dus we zagen dat het goed ging in de UK,  de cijfers van vorig jaar overtreffen we in slechts zes maanden tijd. We hebben het een beetje moeilijk in Polen en Tsjechië, wat vreemd is, want dat is een grote markt. Het kan de mentaliteit zijn; het kan zijn dat de kosten een factor zijn.”

Flexibel

“In enkele van de kleine landen zoals de Baltische staten, Roemenië en Hongarije en Servië zien we veel beweging. Ze zijn daar gretig omdat er veel nieuwe fabrieken komen in deze gebieden. Ze zijn heel gemakkelijk te veranderen, want als je iets nieuws opzet, kun je voor nieuwe systemen gaan. Maar in Polen en Tsjechië is er al wat langer sprake van automatisering. Dus als je de bestaande setup wilt veranderen, is dat duurder dan in het begin.”

“Daarom zijn de Baltische landen en landen als Roemenië, Hongarije en Servië veel flexibeler en sneller.” De markt is gunstig voor OnRobot in Frankrijk, Spanje, Turkije, Italië en Israël. “Het was fantastisch met veel projecten, veel beweging in de auto-industrie, warehousing, food & beverage en metaalbewerking. We zien vooral veel beweging in robotica in repeterende en vuile klussen.”

CO2-voetafdruk

Hij verwacht dat de tweede helft van dit jaar nog sterker zal zijn dan de eerste helft. Dit gebeurt via het partnerkanaal: “Onze partners zijn over het algemeen distributeurs en integrators. We factureren dus niet rechtstreeks aan de eindgebruiker, we helpen hen met de proof of concept en als ze het nodig hebben wat technische hulp, maar de facturatie gebeurt via onze partners, de samenwerkende robotdistributeurs en integrators.”

Veel verzoeken hebben te maken met het verkleinen van de carbon footprint, in combinatie met het verhogen van de productiviteit en efficiëntie, en tegelijkertijd het handhaven van social distancing. ”Als je duurzaam wilt zijn en op dezelfde manier wilt doorgaan waar je mee bezig bent, wordt dit een uitdaging. Veel bedrijven zullen sterven als ze niet veranderen. En de wereld zal nooit meer worden wat het was, we zullen moeten leven met deze nieuwe situatie met social distancing en werken op afstand.”

Samenwerken

“Alle bedrijven zijn op zoek naar een oplossing voor deze uitdagingen. Die oplossing is niet meer mensen in dienst nemen, ze willen een duurzame oplossing die ervoor zorgt dat de supply chain niet wordt verstoord. Veel mensen zijn bang dat automatisering banen zal wegnemen, maar automatisering gaat niet over het nemen van banen, het gaat over mensen en robots die samenwerken. Dat is de definitie van ‘samenwerken’, zodat mensen zich kunnen concentreren op de banen die meer creativiteit en meer intelligentie vereisen, in plaats van repetitieve, saaie, gevaarlijke en delicate banen te doen die niet voor mensen zijn bedoeld.”

Er is veel potentieel in deze markt. “Nog steeds wordt slechts 9% van de banen in de wereld door robots gedaan, blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group. Ze verwachten dat dat over vijf jaar 25% is. Maar in Europa is automatisering slechts 2%, omdat die 9% voor de hele wereld is en 65% van de nieuwe robots de afgelopen 10 jaar in Azië-Pacific is verkocht. En de meeste robotica- of automatiseringsbedrijven richten zich van oudsher alleen op automotive, elektronica en metaalbewerking.”

COVID

Met de COVID-pandemie kwamen nieuwe kansen en nieuwe segmenten of industrieën hadden automatisering nodig. “We zagen dat in industrieën die vraag hadden, maar hun toeleveringsketen verstoord was. Ze waren direct op zoek naar automatisering. Bijvoorbeeld in voedingsmiddelen en dranken, farmaceutica, gezondheidszorg, biotech en medische OEM.”

“We hebben veel robots en grijpers verkocht aan laboratoria voor COVID-testen. Dit segment heeft een enorme groei laten zien, dat in het verleden geen traditionele hub voor automatisering was. We zien dus veel beweging in automatisering in nieuwe industrieën en in nieuwe toepassingen, ook met veel kleine en middelgrote bedrijven.”

Software

OnRobot waagt zich ook aan software. Volgens analisten zal de markt eind 2030 30 miljard euro bedragen, waarvan 15 miljard euro collaboratieve robots en 15 miljard euro software plus tooling. “Dat is waar ons bedrijf zich op wil richten, wij zijn de enige one-stop-shop oplossingsprovider die zorgt voor al uw hardwarevereisten en softwarevereisten in collaboratieve robots.”

“Alles wat we aanbieden is elektrisch. Traditioneel is end-of-arm-tooling altijd pneumatisch geweest, waarvoor een externe luchttoevoer, een externe compressor, nodig was. Dit is altijd erg duur in onderhoud. En ten tweede maakt een compressor geluid. We hebben alleen een elektrische oplossing met een kleinere ecologische voetafdruk. Dat is een grote verandering voor deze branche.”

Data

“Als je met sensoren data en meer controle wilt hebben, dan kan dat alleen elektrisch, want zo regel je je parameters veel nauwkeuriger dan met lucht, waarbij je alleen de mogelijkheid hebt om te verhogen of te verlagen. Dit is ook belangrijk in voedingsmiddelen en dranken en in geneesmiddelen omdat ze geen externe luchttoevoer willen vanwege besmetting.”

“We hebben zojuist een proof of concept gedaan bij een farmaceutisch bedrijf in Denemarken dat niet wil dat het vet van de elektrische grijper zorgt voor vervuiling. Het vet in onze grijper is dus FDA-goedgekeurd, dus zelfs als hij kapot gaat of breekt, zal het vet de lijn niet vervuilen. Dat is een heel hoog niveau van risicobeheer. En voor de mens is het geluidsniveau lager als je naar elektrisch wilt gaan. Kortom, we willen ‘de Tesla van de industrie’ zijn.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant