Home Bots & Business RoboAcademy stoomt onderwijs en maakindustrie klaar voor robotrevolutie

RoboAcademy stoomt onderwijs en maakindustrie klaar voor robotrevolutie

door Marco van der Hoeven

De toekomst is robotisch. De technologie is klaar voor de revolutie, maar hoe ga je een maatschappij met alle bedrijven, onderwijsinstellingen en studenten voorbereiden? Het begint met inspiratie en informatie, zoals RoboAcademy dat biedt aan onder meer de maakindustrie en het onderwijs. ‘Zeker voor bedrijven is robotica nog een ver van je bed show, maar uiteindelijk zal het letterlijk steeds dichterbij komen’, vertelt directrice Eva Leurink.

RoboAcademy is opgericht in 2019 en is ontstaan vanuit de vraag hoe we professionals kunnen opleiden, van de fieldlabs RoboHouse en SAM XL. ‘Ik ben begonnen als kwartiermaker om vraag en aanbod op het gebied van cursussen robotica bij elkaar te brengen’, vertelt Eva Leurink, directrice van RoboAcademy. ‘We hebben de onderwerpen, aanbieders en potentiële doelgroep in kaart gebracht en vervolgens een plan gemaakt.’

Hoe kan je samenwerken met robots

Het plan resulteerde in RoboAcademy waar twee doelgroepen worden bediend die veel te maken krijgen met robotica, namelijk: onderwijs en de maakindustrie. RoboAcademy wil in de toekomst ook bedrijven uit andere sectoren bijscholen, zoals de zorg, land- en tuinbouw, en retail.

Hoewel de toepassingskansen in de maakindustrie het grootst zijn, is vooral het onderwijs actief op zoek naar kennis en inspiratie. ‘We merken een grote behoefte in het onderwijs. Vragen die leven gaan bijvoorbeeld over wat een robot kan en hoe je kunt samenwerken met robots.’

Het onderwijs móét er ook mee bezig zijn, aangezien steeds meer technici te maken krijgen met robots op de werkvloer. Bijvoorbeeld bij fabrieken, zorginstellingen en land- en tuinbouw. Maar voor technici die al op de werkvloer staan, komt die doorontwikkeling van het onderwijs te laat en daarom biedt RoboAcademy de bijscholing ook aan voor professionals.

Praktische cursussen over cobots, AI, programmeren

De cursussen van de RoboAcademy zijn veelal praktisch ingestoken, zodat studenten niet alleen inspiratie opdoen, maar ook een vaardigheid aanleren. ‘We bieden laagdrempelige masterclasses over cobot’s, AI, programmeren met Python en ROSS bijvoorbeeld, maar ook cursussen over ethiek en robotica. Door onze samenwerking met de field labs kunnen we aanvullend demonstraties geven om te laten zien hoe de robotica er in de praktijk uitziet.’

Waarom het het onderwijs zelf niet is gelukt om een curriculum te ontwikkelen rondom robotica heeft er volgens Leurink mee te maken dat scholen weliswaar soms een lespakket aanschaffen en bijbehorende hard- en software, maar zonder eerst een visie te ontwikkelen op het onderwerp. ‘Het begint met een duidelijk idee over wat je met nieuwe kennis en inspiratie wilt bereiken om daarna zelf de lessen te ontwikkelen. Docenten willen helemaal geen kant-en-klaarlespakket.’

Een volledige leerlijn van basisonderwijs tot wo

De tijdsgeest helpt, aldus Leurink: ‘Docenten zijn bereidwillig om zich te verdiepen in robotica en vervolgens samen een lespakket te ontwikkelen. Alle onderwijsvormen zitten bij elkaar in onze bijscholing. Ze ontwikkelen vervolgens lesmateriaal voor hun eigen onderwijsinstellingen. Uiteindelijk moet dan een volledige leerlijn ontstaan van basis en voortgezet onderwijs, mbo, hbo en zelfs wo. Het doel hiervan is dat we zorgen dat toekomstige professionals de juiste vaardigheden hebben om aan de slag te gaan binnen al die verschillende sectoren’

‘Overigens’, zo zegt Leurink, ‘ligt er nog een rol voor de overheid. Het onderwerp robotica krijgt door de overheid nauwelijks aandacht. En dat terwijl robotica een grote impact gaat hebben onze maatschappij. Ik verbaas me daar best wel over. Daarom willen we een zo groot mogelijke groep kennis laten maken met de mogelijkheden.’

Angst voor robots

De kennismaking met robots is niet altijd even positief. ‘Als je in één van onze fieldlabs een grote industriële robot ziet, kan dat best beangstigend zijn. Die gedachte en het angstige gevoel dat erbij kan komen, heeft natuurlijk impact op de bereidheid om te werken met deze robots.’

Het sentiment dat de bereidheid om met robots te werken eveneens beïnvloed, is de angst die heerst omtrent het werk dat de robots doen. ‘Hoewel het merendeel van de mensen die ik nu spreek vooral geïnteresseerd is, krijg ik nog steeds reacties dat mensen bang zijn dat robots hun werk overnemen. Natuurlijk, ze nemen repeterend, saai werk over, net als vuil en vies werk, maar er komen veel banen voor terug.’

Robots komen steeds dichterbij

Om het sentiment omtrent robotica te veranderen, is juist die informatie en inspiratie nodig die de RoboAcademy biedt. ‘Als je beter geïnformeerd bent over wat robots doen en welke mogelijkheden het biedt, zal de angst sneller verdwijnen. Net als nu de smartphone zal ook de robot dan steeds meer geaccepteerd worden. Robots zullen bijvoorbeeld in het huishouden meer en meer taken overnemen.’

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant