Home Bots & Business Inzetten taxibots op Schiphol geen gelopen race

Inzetten taxibots op Schiphol geen gelopen race

door Pieter Werner

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een brief aan de Tweede Kamer verzonden waarin het de voortgang bespreekt van de inzet van TaxiBots op Schiphol, een stap in de richting van duurzaam taxiën. Uit deze brief blijkt dat het inzetten van deze robots op nogal wat hindernissen stuit.  

In het Akkoord Duurzame Luchtvaart van 2018 is de ambitie vastgelegd om duurzaam taxiën in 2030 de standaardprocedure te laten zijn op Nederlandse luchthavens. Dit past binnen het bredere streven om de CO2-uitstoot in de luchtvaart te verminderen, evenals de stikstofuitstoot en het creëren van een schonere werkomgeving voor grondpersoneel.

Eén van de technologieën in focus is de TaxiBot, een sleepvoertuig dat vliegtuigen op relatief hoge snelheden van of naar start- en landingsbanen kan slepen. Hierdoor hoeven de vliegtuigmotoren minder gebruikt te worden. Schiphol heeft in 2022 al twee van deze sleepvoertuigen aangeschaft na succesvolle proeven in 2020.

Desondanks wijst de minister op een aantal uitdagingen. Voor de volledige inzet van TaxiBots is samenwerking noodzakelijk tussen alle partijen die actief zijn op het vliegveld. Schiphol richt zich momenteel op de implementatie van TaxiBots op de Polderbaan, omdat deze baan het verst van de terminal ligt en dus de meeste uitstoot kan besparen. Hoewel de Polderbaan naar verwachting in 2030 volledig operationeel zal zijn voor TaxiBots, zijn er complicaties met andere banen vanwege ruimtebeperkingen.

Een andere zorg is de beperkte beschikbaarheid van TaxiBots. Er zijn momenteel maar een paar van deze voertuigen in bedrijf wereldwijd, en voor een grootschalige uitrol is betrokkenheid van luchthavens wereldwijd nodig.

Ondanks deze uitdagingen blijft het ministerie zich inzetten voor het doel van duurzaam taxiën. Daarbij wordt ook gekeken naar andere methoden zoals eenmotorig taxiën en het optimaliseren van de push-back- en push-pullprocedure.

Het ministerie verwacht eind 2024 een volledige roadmap te presenteren voor de implementatie van duurzaam taxiën op Schiphol en andere nationale luchthavens.

Misschien vind je deze berichten ook interessant