Home Bots & Business Dip van 30% in robotmarkt Noord-Amerika, herstel ingezet

Dip van 30% in robotmarkt Noord-Amerika, herstel ingezet

De cijfers over het vierde kwartaal laten groei zien van 20% ten opzichte van Q3

door Pieter Werner

Na recordorders in zowel 2021 als 2022 daalde de verkoop van robots in Noord-Amerika in 2023 met 30%, volgens het laatste rapport van de Association for Advancing Automation (A3). Bedrijven kochten 31.159 robots in 2023, vergeleken met 44.196 bestelde robots in 2022 en 39.708 in 2021. Deze bestellingen in 2023 waren vrijwel gelijk verdeeld over de automobielsector (15.723 verkochte robots) en niet-automobielbedrijven (15.436 verkochte robots), een omzetdaling van 34%. OEM’s in de automobielsector en toeleveranciers in de automobielsector in 2022 en een totale daling van 25% in alle andere sectoren.

“Terwijl de verkoop van robots op natuurlijke wijze afneemt en daalt, kan de terugkeer naar meer typische robotverkopen na de afgelopen twee recordjaren waarschijnlijk worden toegeschreven aan een paar voor de hand liggende problemen: een trage Amerikaanse economie, hogere rentetarieven en zelfs de overaankoop van robots in 2022 door zorgen over de toeleveringsketen”, zegt Jeff Burnstein, president van A3.

“We hebben dit jaar een vertraging gezien in de productie van elektronische voertuigen, samen met minder nieuwe distributiecentra, waardoor de vraag naar robots waarschijnlijk is afgenomen. Uit wat we echter horen uit onze ledenenquêtes en uit recente gebeurtenissen blijkt dat het optimisme over de groei groot is, en mogelijk zal aantrekken in de tweede helft van het jaar. We verwachten zelfs recordaantallen op onze Automate Show in mei, omdat steeds meer bedrijven zich voorbereiden op nieuwe automatiseringsprojecten.”

In 2023 kwam de sterkste vraag naar robots van niet-automobielbedrijven uit de metaalindustrie, gevolgd door halfgeleiders en elektronica/fotonica; voedsel en consumptiegoederen; biowetenschappen, farmacie en biomedische sector, kunststoffen en rubber, en andere.

Terwijl elk van deze industrieën een algehele daling liet zien vergeleken met 2022, zagen we in de laatste drie maanden van het jaar een hogere omzet in de automobielsector (zowel OEM als componenten), metalen, halfgeleiders en elektronica/fotonica, kunststoffen en rubbers, metalen en de All Other Industries. categorie, resulterend in een stijging van 20% ten opzichte van het voorgaande kwartaal (Q3 2023). De categorie Alle andere industrieën omvat bedrijven in gebieden zoals de bouw, horeca en landbouw, die doorgaans nieuwer zijn op het gebied van robotica.

“Terwijl de verkoop van robots het afgelopen jaar daalde, eindigde 2023 met zowel een stijging ten opzichte van het voorgaande kwartaal als een vrijwel gelijk aantal verkopen van auto- en niet-automobielbedrijven”, aldus Burnstein. “Beide zijn veelbelovende signalen dat steeds meer industrieën zich steeds meer op hun gemak voelen met automatisering in het algemeen. Hoewel we verwachten dat de bestellingen in de automobielsector weer zullen stijgen, bestaat er weinig twijfel over dat de bestellingen uit alle niet-automobielindustrieën zullen toenemen, omdat zij inzien hoe robots hen kunnen helpen hun unieke uitdagingen te overwinnen.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant