Home Bots & Business Conversational AI is groeimarkt

Conversational AI is groeimarkt

door Pieter Werner

De markt voor conversational AI zal in de periode 2020-2025 naar verwachting groeien met 15,7% per jaar, zo voorspelt onderzoeksbureau Researchandmarkets. Het gebruik van conversatiesystemen neemt toe vanwege groei in het gebruik van neurale netwerken, machine learning en andere vorderingen in AI-technologieën. De wereldwijde chatbotmarkt, onderdeel hiervan, zal in 2027 een omvang hebben van $ 1,4 miljard.

Steeds meer bedrijven maken gebruik van conversationele kunstmatige-intelligentiesystemen om hun klanten een betere gebruikerservaring te bieden. Conversational AI-systemen helpen niet alleen om snelle oplossingen te bieden voor veelvoorkomende vragen van klanten, maar kunnen ook nuttige gegevens leveren die een bedrijf kunnen helpen beter te begrijpen waar zijn klanten naar op zoek zijn. Conversationele analyse stelt een bedrijf in staat om waardevolle inzichten te krijgen in de intentie, het sentiment en de toon van hun klanten om proactiever te zijn in klantinteracties en een persoonlijkere ervaring te bieden.

Klanten

Verschillende bedrijven gebruiken conversational AI om een ​​groter aantal telefonische en digitale verzoeken te beheren. Telefonica introduceerde het Nuance Gatekeeper-systeem voor het analyseren van stembiometrische gegevens om klanten boven de 65 te identificeren die mogelijk vatbaarder zijn voor fraude via spraak- en digitale kanalen. Hierdoor kan het bedrijf prioriteit geven aan deze oproepen en problemen van klanten sneller oplossen. Invoca werkte onlangs samen met Decibel om zijn conversatie-analyse te combineren met de webanalyse van Decibel. Hierdoor kunnen bedrijven een overzicht krijgen van storingen in websitenavigatie en conversiestroom die klanten ertoe aanzetten om hulp in te roepen.

Verzoeken

Het onderzoeksbureau noemt een berekening van IBM, dat 265 miljard verzoeken van klanten per jaar geregistreerd worden. Bedrijven geven bijna 1,3 biljoen dollar uit om deze te behandelen. Het bedrijf voorspelt dat het gebruik van chatbots kan helpen om tot 30% van deze kosten te besparen. Deze factoren zullen de groei van de markt voor conversatiesystemen verder stimuleren.

Europa

De wereldwijde markt voor chatbots, geschat op 376,4 miljoen dollar in het jaar 2020, zal in 2027 naar verwachting een omvang van 1,4 miljard dollar bereiken, met een jaarlijkse groei van 21,2% in de periode 2020-2027. De Chatbots-markt in de VS wordt geschat op $ 112,4 miljoen in het jaar 2020. China, de op een na grootste economie ter wereld, zal naar verwachting tegen het jaar 2027 een verwachte marktomvang van $ 252,3 miljoen bereiken, met een jaarlijkse groei van 20,7%. Binnen Europa wordt verwacht dat Duitsland zal groeien met ongeveer 14,8%.

Misschien vind je deze berichten ook interessant