Home Bots & Business Analyse: AI in de transportsector

Analyse: AI in de transportsector

door Marco van der Hoeven

Aangezien de acceptatie van kunstmatige intelligentie (AI) in de transportsector langzaam blijft groeien, raadt Gartner aan dat CIO’s voor transport een proces van vier stappen volgen om succes met AI-projecten te garanderen. Veel transportbedrijven erkennen AI als een baanbrekende technologie, maar er bestaan ​​nog steeds enkele belemmeringen voor acceptatie.

“De huidige omgeving heeft geleid tot lage passagiersaantallen en operationele verstoringen in de transportsector, waardoor er een grote behoefte is aan kostenoptimalisatie bij transportbedrijven”, zegt Pedro Pacheco, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. “Sommige organisaties hebben AI geïmplementeerd om kostenbesparingen te realiseren, maar dat aantal blijft laag. Volgens een Gartner-enquête * heeft slechts 12% van de respondenten in de transportsector AI geïmplementeerd, terwijl 35% van de respondenten uit andere sectoren AI heeft geïmplementeerd om grotere kostenbesparingen of een grotere omzetstijging te realiseren. ”

Valkuilen

Tijdens het Gartner IT Symposium / Xpo EMEA, dat gisteren plaatsvond, legden Gartner-analisten de meest voorkomende valkuilen uit die transportbedrijven tegenkomen bij het inzetten van AI. Het aantonen van de toepasbaarheid van de branche en de zakelijke voordelen van AI en het integreren ervan in bestaande infrastructuur zijn de belangrijkste obstakels voor AI-vooruitgang in de transportsector.

Gartner identificeerde vier stappen die transport-CIO’s kunnen helpen om use-cases beter te formuleren en te identificeren welke bedrijfsprocessen kunnen worden uitgebreid naar AI-mogelijkheden.

Stap 1: Definieer AI-use cases

CIO’s op het gebied van transport moeten beginnen met het verwerven van een breed begrip van alle gebieden en use cases waarin AI kan worden gebruikt in hun organisatie om financiële voordelen te behalen. In wezen moet AI worden gezien als een hulpmiddel om problemen op te lossen op gebieden die cruciaal zijn voor transportbedrijven, zoals de verlaging van de operationele kosten of een grotere klantgerichtheid, zoals de betrouwbaarheid van de service en de snelheid van levering.

“Transport-CIO’s moeten nauw samenwerken met verschillende experts en leveranciers die hen kunnen helpen bij het identificeren van specifieke AI-gebruikssituaties en het kwantificeren van hun voordelen”, aldus de heer Pacheco.

Stap 2: Maak een AI-groeiplan

CIO’s op het gebied van transport moeten een concreet plan ontwikkelen dat laat zien hoe AI het bedrijf kan helpen om te groeien – hetzij door specifieke omzetdoelstellingen vast te stellen, hetzij door kostenoptimalisatie die uiteindelijk kapitaal vrijmaakt om andere investeringen te doen. Het groeiplan moet zich ook richten op acties op korte termijn en op langetermijnresultaten. Sommige bedrijven, zoals Tesla en Bosch, hebben complete zelfstandige AI-teams opgericht die niet alleen AI-toepassingen ontwikkelen, maar hun organisaties ook informeren over de voordelen van AI. Deze aanpak maakt een grotere verscheidenheid aan AI-toepassingen in de hele organisatie mogelijk.

Stap 3: Presenteer het plan aan de raad van bestuur

Zodra het AI-groeiplan is afgerond, moeten transport-CIO’s het voorleggen aan de raad van bestuur. In veel gevallen impliceert dit plan een aanpassing van de langetermijnstrategie van het bedrijf om rekening te houden met de voordelen van AI, samen met de nodige investeringen. Als zodanig is het belangrijk om zowel groeimogelijkheden op de lange termijn als korte termijn overwinningen te tonen aan de raad van bestuur. Om mogelijke aanvankelijke scepsis aan te pakken, moet u ervoor zorgen dat er verschillende casestudy’s zijn opgenomen die succesvolle AI-projecten aantonen.

Stap 4: Verzamel middelen

Om vooruitgang te boeken en een goedgekeurd AI-groeiplan te voltooien, moeten transport-CIO’s de juiste middelen verzamelen. Gartner-analisten zeiden dat als de juiste AI-vaardigheden en -capaciteiten intern niet bestaan, talent kan worden verworven of externe partners kunnen worden geselecteerd om de organisatie te helpen een AI-skillset te verwerven.

“Om succesvolle AI-applicaties te ontwikkelen, is een multidisciplinair team nodig dat zowel IT-expertise als bedrijfsprocessen bijeenbrengt. Dit is van cruciaal belang om te valideren dat de zakelijke vereisten zorgvuldig worden opgesteld en om ervoor te zorgen dat de AI-oplossing het zakelijke probleem aanpakt, ”aldus de heer Pacheco. “Bedrijven die AI serieus nemen, moeten het omarmen als een bedrijfsbrede prioriteit in plaats van het te degraderen als een IT-doel.”

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant