Home Bots & Business ‘Robotrestaurants hebben het moeilijk’

‘Robotrestaurants hebben het moeilijk’

door Pieter Werner

In San Francisco, waar veel robots worden ingezet in de horeca, moeten steeds meer robotrestaurants hun deuren sluiten. Dit blijkt uit een inventarisatie van Business Insider. Volgens de auteurs speelt een belangrijke rol dat mensen in de horeca toch de voorkeur geven aan menselijke interactie.

Proeftuin

De afgelopen jaren zijn steeds meer oplossingen voor automatisering in de horeca ontwikkeld, inclusief robots voor productie n en bediening. Met name San Francisco is vanwege de daar volop aanwezige techindustrie een populaire proeftuin geweest. Diverse restaurants hebben daar een concept met de inzet van robots neergezet. Maar de teruggang lijkt ingezet nu steeds meer van die robotrestaurants moeten sluiten.

Gesloten

Zo konden klanten bij Eatsa een quinoamaaltijd bestellen en meenemen door te ineracteren met een futuristische muur. Bij CafeX werd koffie gemaakt door een robot-barrista, Zume verkocht door robots vervaardigde pizza’s en bij Creator konden klanten een snel door een robot gemaakte hamburger bestellen. Eatsa is gesloten, CafeX is alleen nog op twee vliegvelden open, en Zume is gestopt met de robotpizza’s.

Mensen

Alleen Creator bestaat nog als voorheen. Een verschil met de andere ketens is dat mensen daar een grotere en vooral meer zichtbare rol spelen, wat de auteurs van het overzicht in combinatie met hun eigen ervaringen doet vermoeden dat klanten in de horeca toch de voorkeur geven aan interactie met mensen in plaats van machines.

Misschien vind je deze berichten ook interessant