Home Bots & Business Expansie Smartrobots naar Zwitserland

Expansie Smartrobots naar Zwitserland

door Marco van der Hoeven

Met het aantrekken van de Zwitserse distributeur Robo Meier gaat het Nederlandse Smartrobot Solutions zijn succesvolle zorgrobot Maatje nu ook in Zwitserland aanbieden. Naast de ongeveer 300 exemplaren van deze robot die al in Nederland actief zijn, bestaan er nu edities voor veel verschillende landen in diverse talen, van Duits en Frans tot Fins en Turks.

Zorgrobot Maatje kent een breed scala aan toepassingen bij een grote diversiteit aan gebruikers, van TBS-klinieken tot ziekenhuizen. “De reden dat zoveel verschillende organisaties deze robot gebruiken is at we zelf een platform hebben ontwikkeld dat gebruikers alleen maar hoeven te vullen”,  zegt Richard Kuijpers, eigenaar van Smartrobot Solutions. “In de zorg hebben mensen geen tijd om zelf robots te programmeren. Ze willen die robots afstemmen op de behoeften van hun cliënten.”

Europa

Dit concept, dat in Nederland al heeft geleid tot de inzet van ongeveer 300 robots, kan ook rekenen op interesse in andere Europese landen. “Daarin past het nieuwe contract dat we hebben met een Zwitserse distributeur, die hem in het Duits en het Frans gaat aanbieden. We gaan u dus daar zorgmarkt veroveren.”

Waarschuwen

Kuijpers vergelijkt de functie die Maatje in de zorg vervult met een op maat gemaakte versie van Alexa of Siri. “De robot kan mensen met dementie bijvoorbeeld helpen bij het herkennen van de kleinkinderen. In de jeugdzorg kan Maatje aan cliënten vragen hoe het gaat als de robot merkt dat mensen gespannen zijn. En als het niet goed blijkt te gaan met mensen kan Maatje een waarschuwing sturen naar hulpverleners. Andere toepassingen zijn helpen bij aankleden of aangeven wanneer medicijnen moeten worden ingenomen.”

Klein mensje

Er blijken enorm veel toepassingen te zijn. “We  blijven doorontwikkelen voor verschillende doelgroepen, onder meer door koppelingen te maken met slimme devices. Het mooie is dat de robot eruit ziet als een klein mensje, wat helpt bij de acceptatie, zowel bij ouderen als bij kinderen. En omdat er een 4G kaart inzit kunnen mensen de robot meenemen. We zien dat er cliënten zijn die de robot mee nemen naar hun behandeling.”

Kosten

“Hiermee bied je een gereedschap aan waarmee de cliënten zelf kunnen invullen waar ze het voor gebruiken. Dat is de kracht van dit concept, ze hoeven niet voor iedere aanpassing terug naar de fabrikant, wat alleen maar extra kosten met zich mee zou brengen. Het doel is om de robot zo open mogelijk te maken, om ervoor te zorgen dat hij ook daadwerkelijk wordt gebruikt.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant