Home Bots & Business Supply chain-automatisering drijft Nederlandse robotmarkt

Supply chain-automatisering drijft Nederlandse robotmarkt

HowToRobot publiceert rapport Nederlandse robotmarkt

door Marco van der Hoeven

Onlangs publiceerde het Deense onderzoeksbureau HowToRobot zijn analyse van de Nederlandse roboticamarkt. Dit uitgebreide rapport bevestigt dat de supply chain en logistieke sector een economisch zwaartepunt zijn voor de Nederlandse economie, omdat de meeste robotleveranciers op deze markt actief zijn. Rocking Robots besprak de bevindingen van het onderzoek met CEO Søren Peters.

De Market Analysis of Automation Firms in The Netherlands bevat een overzicht van 110 robot- en automatiseringsleveranciers. Het beschrijft bedrijven die zich bezig houden met automatisering en robotica, waaronder fabrikanten, integrators, distributeurs, adviseurs en leveranciers van onderdelen. De onderzoekers analyseerden 42 automatiserings- en robotmerken, waaronder industriële robots, mobiele robots, componenten en end-of-arm-tools.

De rapporten van HowToRobot weerspiegelen meestal bredere economische trends. Søren Peters legt uit: “In veel Europese landen zien we verschillende trends. En een van de dingen waar we blij mee zijn, is wanneer het rapport past bij die trends. Een van de dingen die we in het Franse rapport zagen was bijvoorbeeld dat veel robotbedrijven zich concentreerden op iets dat de categorie ‘overig’ wordt genoemd. Dat bleek defensie te zijn. En toen we dat verder onderzochten, zagen we dat de Franse defensiesector met 20% was gegroeid, en met robots die zich op defensie richtten was dat 25%. Dat paste perfect.”

Zwaartepunt

In Nederland is de grootste concentratie van integrators en producenten te vinden in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Tegelijkertijd zijn de categorieën material handling, logistiek en palletiseren & verpakken het zwaartepunt in de Nederlandse industrie. Logisch gezien de grote rol die infrastructurele logistiek in deze provincies speelt, met havens, logistieke knooppunten en industrie. Deze regio’s sluiten ook aan op België en Noord-Frankrijk.

“Je zou kunnen zeggen dat het allemaal steeds geavanceerder wordt, vooral in de motivatie om in robotica te investeren. In, bijvoorbeeld, de Rust Belt in de VS is het doel van die investeringen vooral om direct basale problemen op te lossen, zoals een tekort aan arbeiders. Wanneer je naar trends in Nederland kijkt is er meer de neiging om te experimenteren met robots, om te kijken of ze echt iets voor ons kunnen betekenen.”

In Nederland zijn material handling, logistiek en palletiseren dus gebieden waar robotica een grote rol speelt. In een zwaar geïndustrialiseerd land als Duitsland is snijden, lassen en assembleren een grotere markt voor robots. Klassieke merken die groot zijn in Nederland zijn daarom ABB en FANUC. De industrieën waarop deze robotleveranciers zich richten zijn logistiek, voedsel en drank en palletiseren en verpakken. Robots in de gezondheidszorg en de landbouw zijn opkomende markten.

Maat

De meeste bedrijven die in het rapport voorkomen zijn klein en middelgroot. De meest voorkomende categorie van automatiseringsbedrijven in Nederland bestaat uit bedrijven met minder dan 250 werknemers. Slechts 8% van de bedrijven heeft meer dan 250 werknemers. In klassieke zware industrielanden is het andersom. “De grootste toename van nieuwe bedrijven was, niet verrassend, in 2015, 2016, 2017 en 2018. De afgelopen twee jaar waren er, waarschijnlijk vanwege COVID, niet zo veel opgericht.”

Een factor daarin zou kunnen zijn dat de Nederlandse onderliggende industrie niet zo groot is voor de robotmarkt. Dus beperkte export tijdens COVID kan betekenen dat veel robotbedrijven moeite hebben om hun producten te verkopen. “Het is vergelijkbaar met een markt als Denemarken. In de Verenigde Staten daarentegen is de thuismarkt zo groot dat leveranciers kunnen blijven verkopen, ook tijdens COVID. Maar zelfs met de afhankelijkheid van de wereld ziet Peters door de innovatie hier nog een groot groeipotentieel in de Nederlandse robotmarkt: “De technologiebedrijven die we hebben onderzocht zien er behoorlijk geavanceerd uit.”

Groei

Dit is terug te zien aan de Nederlanders die hun weg vinden naar de adviseurs van HowToRobot. “We werken ondertussen ook samen met Nederlandse bedrijven. Op HowToRobot hebben we nu 60.000 gebruikers. De laatste keer dat we elkaar spraken, hadden we er 700. We zien dat mensen hier voortdurend verzoeken plaatsen om leveranciers te vinden. Ik denk dat er op dit moment ongeveer een onderliggende markt van $ 50 miljoen is op HowToRobot in leads. Er zijn er nogal wat uit het VK, en we zijn dit ook in Nederland aan het ontwikkelen. De markt groeit flink en mensen weten niet waar ze moeten zijn voor advies.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant