Home Bots in Society Profiel van innovatie in RPA: Erasmus MC

Profiel van innovatie in RPA: Erasmus MC

Genomineerd voor de Softbot Awards

door Marco van der Hoeven

Bij het Erasmus MC in Rotterdam worden de medewerkers geholpen door een digitale medewerker die achteraf alle afspraken in de agenda’s van de polikliniek controleert. Op basis hiervan wordt vervolgens de facturatie naar de zorgverzekeraar uitgevoerd.

De zorg kampt met grote tekorten aan personeel. Het schaarse personeel dat beschikbaar is wordt bij voorkeur ingezet voor zorg voor de patiënten, en niet voor administratieve handelingen. Daar komen softbots om de hoek kijken. De virtuele medewerker van het Erasmus MC neemt een substantiële hoeveelheid administratief werk over waardoor er meer tijd aan de patiënt kan worden besteed.

De virtuele medewerker voegt dus waarde toe door de besparing van tijd die zorgverleners besteden aan administratieve lasten. Ook de facturatie van consulten wordt automatisch geregeld. Bovendien worden daarbij door de robot ook de checks en balances uitgevoerd die zorgverzekeraar vraagt van ziekenhuizen. De virtuele medewerker voert niet alleen technisch het werkproces uit maar doet ook inhoudelijke checks op basis van het geschreven consult door de arts.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant