Home Bots & Business Onderzoek: veel bedrijven nog niet klaar voor AI

Onderzoek: veel bedrijven nog niet klaar voor AI

door Marco van der Hoeven

Een grote meerderheid (90 procent) van de organisaties in alle sectoren is van plan om AI te implementeren. Maar effectieve AI vereist een betere transparantie, integratie en governance van gegevens dan momenteel het geval is. En zelfs met uitgebreid gebruik van AI ontbreekt het veel organisaties nog aan personeel en capaciteiten om relevante gegevens met succes te identificeren en er munt uit te slaan.

Dit is een van de conclusies uit het jaarlijkse F5 State of Application Strategy Report. Organisaties grijpen onder andere naar AI-oplossingen om modernisering te balanceren met beveiliging en halen applicaties terug naar datacenters. De voortdurende digitalisering leidt tot sterk gedistribueerde architecturen en een verbreding van het soort bedreigingen. Hierdoor wenden organisaties zich tot uiteenlopende oplossingen om de complexiteit te helpen beheren en het groeiende tekort aan IT-vaardigheden aan te pakken.

Het 2022 State of Application Strategy (SOAS) Report is al de achtste editie en laat zien voor welke uitdagingen organisaties staan als ze IT-infrastructuren transformeren om alledaagse activiteiten te digitaliseren. Zichtbaarheid in verschillende omgevingen is de grootste uitdaging voor organisaties die applicaties in meerdere clouds implementeren, op de voet gevolgd door consistente beveiliging. Een grote meerderheid (90 procent) van de organisaties in alle sectoren is van plan om AI te implementeren om klanten beter van dienst te zijn en waardevolle inzichten te verkrijgen. Effectieve AI vereist echter een betere transparantie, integratie en governance van gegevens dan momenteel het geval is.

“Digitale transformatie-inspanningen hebben de afgelopen twee jaar een duidelijke versnelling doorgemaakt, en we zien geen aanwijzingen voor een vertraging”, zegt Kara Sprague, EVP en GM, App Delivery, F5. “Uit ons onderzoek blijkt dat de gemiddelde organisatie honderden applicaties beheert, verspreid over datacenters, meerdere clouds en edge-implementaties, en meer dan 20 verschillende security- en delivery-technologieën. Met deze groeiende en meer gedistribueerde portfolio’s hebben organisaties consistente beveiliging, end-to-end zichtbaarheid en meer automatisering nodig in hun app-implementaties om complexiteit te temmen en toegevoegde waarde te bieden aan klanten, activiteiten te stroomlijnen, nieuwe kansen te grijpen en in realtime te reageren op opkomende bedreigingen.”

Het SOAS-rapport wijst ook op site reliability engineering (SRE) als een belangrijk stukje van de puzzel. Zo’n driekwart (77 procent) richt zich op SRE-benaderingen voor hun applicaties en systemen, maar de enterprise-architectuur moet parallel hieraan evolueren om gedistribueerde, applicatie-centrische modellen te ondersteunen en de digitale transformatie-inspanningen van organisaties verder te bevorderen.

De belangrijkste trends zijn onder te verdelen in enkele hoofdonderwerpen

Modernisering verspreidt zich naar back-office processen

Meer dan tweederde van de organisaties beseft dat het creëren van superieure digitale interacties voor klanten ook vereist dat minder zichtbare bedrijfsprocessen en back-office functies worden gemoderniseerd. Als gegevens niet snel genoeg kunnen worden gebruikt om grondstoffen in te kopen, werknemers in dienst te nemen, de productie te plannen of een groot aantal andere ondersteunende taken uit te voeren, kan dat de relatie met de klant verslechteren, de time-to-market van nieuwe aanbiedingen vertragen en de bottom-line schaden.

IT en OT convergeren

Hieraan gerelateerd is de trend dat respondenten de convergentie van IT en OT (operationele technologies) als de spannendste ontwikkeling voor de komende paar jaar beschouwen. De integratie van OT-systemen voor het beheer van industriële en bedrijfsactiviteiten met datacentrische IT-systemen zal de automatisering beter laten aansluiten en digitale bedrijven sneller laten aanpassen, zodat ze beter kunnen anticiperen en reageren op veranderende klantbelangen en marktomstandigheden.

Bijna iedereen mist kritische inzichten

De ruime meerderheid van de organisaties (95 procent) heeft plannen om operationele gegevens te gebruiken voor inzichten die ze hopen te gebruiken om de klantervaring te verbeteren en bedrijfsgroei te stimuleren. Bijna iedereen (98 procent) geeft echter aan dat ze momenteel niet in staat zijn om de benodigde inzichten uit hun bestaande systemen te halen. Zelfs met een uitgebreid gebruik van AI ontbreekt het veel organisaties nog aan personeel en capaciteiten om relevante gegevens met succes te identificeren en er munt uit te slaan.

Complexiteit wordt onhoudbaar

Het merendeel (93 procent) van de respondenten maakt gebruik van cloud-gebaseerde as-a-Service diensten en 84 procent is van plan workloads naar de edge te verplaatsen. De bijbehorende uitdagingen variëren van overlappend beveiligingsbeleid en gefragmenteerde gegevens tot de inzet van deeloplossingen die uiteindelijk complexiteit toevoegen, de kwetsbaarheid vergroten of de prestaties belemmeren. Een bredere verspreiding over de infrastructuur betekent dat app security en delivery services niet langer gebonden zijn aan het implementatiemodel of de locatie van de applicaties die ze bedienen. Die geeft bedrijven meer flexibiliteit, maar heeft ook gevolgen voor de consistentie en een mogelijk mindere gebruikerservaring.

Beveiliging evolueert naar risicobeheer

Zelfs nu door de complexiteit het aantal potentiële knelpunten is toegenomen, blijven prestaties van het grootste belang, waarbij meer dan driekwart (76 procent) van de respondenten toegeeft dat ze – als ze de keuze hebben – beveiligingsmaatregelen zouden uitschakelen om de prestaties te verbeteren. Het beheren van een spectrum aan risico’s met realistische doelstellingen toont aan dat bedrijven een aangepaste benadering van risicobeheer hanteren. Hierdoor komt de voorkeur steeds meer te liggen bij identiteitsgebaseerde beveiliging in plaats van de traditionele app-beveiliging en leveringstechnologieën.

Repatriëring van apps neemt toe

Organisaties beheren een groeiende verzameling container-native en mobiele applicaties tot aan legacy-monolieten die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering. Het is opvallend dat meer dan tweederde van de organisaties (67 procent) momenteel of binnenkort applicaties repatrieert, ofwel vanuit de cloud terugplaatst naar een datacenteromgeving. Dit is een forse stijging ten opzichte van de 27 procent van vorig jaar.

Al met al geven deze resultaten aan dat IT-directeuren en -managers nog steeds te maken hebben met beperkingen die samenhangen met modernisering, bedrijfsvereisten en implementatiemethoden, terwijl ze de vruchten plukken van digitale transformatie. Organisaties worden geconfronteerd met een voortdurende afweging tussen controles, kosten, ervaringen van klanten en werknemers, en een uitgebreide set van applicatie- en API-beschermingen. Dit resulteert in steeds meer interesse in geavanceerde gedragsanalyse en op AI gebaseerde oplossingen die de context beter kunnen beoordelen om de veiligheid, prestaties en inzichten te leveren die nodig zijn voor adaptieve applicaties.

F5’s 2022 State of Application Strategy Report vertegenwoordigt bijna 1.500 IT-besluitvormers wereldwijd uit verschillende branches, organisatiegroottes en rollen. Het onderzoek richtte zich op de prioriteiten, uitdagingen en verwachtingen van de respondenten om een overtuigend perspectief te vormen van hoe organisaties hun applicatiestrategieën ontwikkelen om beter te voldoen aan de huidige en verwachte behoeften van klanten.

Het rapport is hier te vinden.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant