Home Bots in Society Onderzoek: ‘Markt voor educatieve robots groeit tot $ 3,2 miljard in 2027’

Onderzoek: ‘Markt voor educatieve robots groeit tot $ 3,2 miljard in 2027’

door Pieter Werner

De wereldwijde markt voor educatieve robots zal naar verwachting groeien van 1,4 miljard dollar in 2022 tot 3,2 miljard dollar in 2027, met een groeitempo van 17,3%, volgens het rapport “Global Educational Robot Market by Type. Forecast to 2027” door ResearchAndMarkets.com.

Er worden steeds nieuwe softwareoplossingen ontwikkeld voor gebruik in industriële en servicerobots. Industriële robots hebben preventief onderhoud nodig omdat er meerdere robots tegelijk aan het werk zijn. 5G-connectiviteit wordt nu ook getest voor industriële netwerkrobots.

Voor servicerobots speelt AI een cruciale rol bij het bevorderen van humanoïde robots voor functies als beweging, spraakherkenning en objectidentificatie. Daarom wordt verwacht dat de markt voor softwarecomponenten tijdens de prognoseperiode sneller zal groeien.

De markt voor educatieve robots voor speciaal onderwijs zal naar verwachting groeien met de hoogste CAGR tussen 2022 en 2027. Humanoïde robots hebben een niche maar toegewijde markt voor het verzorgen van kinderen met speciale behoeften.

Collaboratieve robottechnologie wordt ook onderzocht om mensen met een andere handicap te helpen. In sommige gevallen worden collaboratieve robots gebruikt als hulparmen voor mensen met een handicap. Door hun inherent veilige ontwerp kunnen ze naast mensen worden gebruikt. Hun penetratie is momenteel beperkt. Kinova Robots (Canada) is een van de weinige bedrijven die ondersteunende robots heeft ontwikkeld met behulp van collaboratieve robottechnologie.

In tegenstelling tot veel landen in Europa, hebben universiteiten in het VK een Engels-talig curriculum, wat het aantrekkelijk maakt voor buitenlandse studenten die een diploma in robotica willen behalen. Onderwijsinstellingen in het VK werken ook samen met andere onderwijscentra over de hele wereld om educatieve partnerschappen met andere landen te versterken.

Dit maakt de samenwerking van studenten van verschillende universiteiten in robotica-projecten mogelijk, evenals het delen van nieuwe ontwikkelingen tussen universiteiten op het gebied van robotica.

Ook is de onderwijssector in het VK al overgeschakeld naar een digitale leeromgeving, die robotica-onderwijs op scholen mogelijk maakt. Naast Duitsland is Italië het enige land in Europa waar robotica-bedrijven, zoals Comau en CMA Robotics, zijn gevestigd. Deze voorbeelden zijn de weinige drijvende factoren die de groei van de educatieve robotmarkt in Europa mogelijk maken.

Misschien vind je deze berichten ook interessant