Home Bots & Business Nederlands AI-bedrijf Freeday opent kantoor in New York

Nederlands AI-bedrijf Freeday opent kantoor in New York

door Pieter Werner

AI-software bedrijf Freeday heeft een vestiging geopend in New York. Na de snelle groei van het platform met digitale medewerkers (AI assistenten) in 2021 in de Benelux is nu de stap gezet naar de Verenigde Staten. Vanuit dit nieuwe kantoor worden de sales activiteiten en customer support van Freeday in 2022 binnen Amerika verder uitgerold.

Loonkosten zijn in Amerika relatief hoog en de arbeidsmarkt wordt telkens schaarser. Freeday claimt gemiddeld voor haar Nederlandse klanten een kostenbesparing te bereiken van ruim 50%. ‘The Big Resignation’ – een relatief nieuwe trend – heeft in de VS geleid tot een grote groep werknemers die dit jaar zijn geswitcht van werkgever of zelfs hun baan opgaven voor ze een nieuwe hadden gevonden. Als reactie hierop kiezen steeds meer werkgevers ervoor om saai en repetitief werk gericht te robotiseren. Dit resulteert naast de significante besparing op medewerkerskosten ook in uitdagender werk over voor echte medewerkers.

Passende markt

Organisaties kunnen bij Freeday ‘digitale medewerkers’ (AI robots) inhuren. Deze medewerkers assisteren teams binnen het contact center, finance & accounting, HR en de IT helpdesk om repetitieve en tijdrovende acties over te nemen. “De VS leent zich vanwege haar schaal en business culture uitermate goed voor onze dienstverlening. Onze resultaat gedreven propositie wordt goed ontvangen. Na grondige marktanalyse weten we welke regio’s binnen de VS kansrijk zijn en binnen welke industrieën de meeste uitdagingen liggen”, aldus Marcus Groeneveld, co-founder van Freeday. Groei van Freeday binnen meerdere regio’s in de VS ligt op termijn volgens hem voor de hand.

Eisen van klant stijgen

Waar eCommerce reuzen de nieuwe standaard zetten, wordt het telkens uitdagender om dezelfde service level neer te zetten voor veel organisaties. Digitale medewerkers kunnen tijdelijk opschalen op piekmomenten en werken vaak als first line of contact. De ‘first response time’ van een organisatie op een vraag via telefoon, mail en bijvoorbeeld Whatsapp worden zo teruggebracht naar 0. Complexe vragen worden geëscaleerd naar echte medewerkers.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant