De investeringen in automatisering van de Europese auto-industrie blijven op een hoog niveau. In 2024 werden in totaal 23.000 industriële robots geïnstalleerd – het op één na hoogste aantal in vijf jaar tijd. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van de International Federation of Robotics (IFR).
“De Europese auto-industrie is de sterkste afnemer van industriële robots in de regio,” zegt Takayuki Ito, president van de IFR.
“Autofabrikanten zijn goed voor ongeveer een derde van alle jaarlijkse installaties in de Europese maakindustrie. Met 23.000 geïnstalleerde robots lag de Europese autosector in 2024 ruim voor op Noord-Amerika, waar 19.200 robots werden geplaatst.”
Robotdichtheid in de auto-industrie
Op wereldniveau is de Europese auto-industrie sterk geautomatiseerd. Zes Europese landen behoren tot de top tien wereldwijd als het gaat om robotdichtheid binnen de sector. Zwitserland voert de lijst aan met 3.876 robots per 10.000 fabrieksarbeiders. Slovenië staat op de derde plaats (1.762 robots), Duitsland op plek zes (1.492), Oostenrijk op acht (1.412), Finland op negen (1.288) en de Benelux-landen sluiten de top tien af met 1.132 robots per 10.000 werknemers.
EU aan kop
Met uitzondering van Zwitserland zijn al deze koplopers lid van de Europese Unie. De leidende positie van de EU27 blijkt niet alleen uit de auto-industrie, maar ook uit andere sectoren. In 2024 was de EU goed voor circa 85% van alle robotinstallaties in de regio. Duitsland, een van de vijf grootste robotmarkten ter wereld, had een aandeel van ongeveer 30% in het totaal. Italië volgde met circa 10% en Spanje met zo’n 6%.
Tussen 2019 en 2024 groeide het aantal geïnstalleerde robots in Europa met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van +3%.
