Een groeiend aantal Europese roboticabedrijven maakt gebruik van NVIDIA’s Isaac-platform, Omniverse-simulatietechnologie en de nieuw geïntroduceerde Halos-architectuur om autonome robots te ontwikkelen die veilig kunnen opereren in de fysieke wereld. Deze ontwikkelingen werden gepresenteerd tijdens de GTC-conferentie in Parijs, georganiseerd in samenwerking met VivaTech. Bedrijven zoals Agile Robots, Extend Robotics, Humanoid, idealworks, Neura Robotics, SICK, Universal Robots, Vorwerk en Wandelbots toonden toepassingen van NVIDIA’s technologie in hun nieuwste systemen.
De aankondigingen omvatten updates van NVIDIA’s AI- en simulatietools. De nieuwste versie van het zogenaamde foundation model voor mensachtige robots, Isaac GR00T N1.5, biedt verbeterde mogelijkheden voor redeneren en het uitvoeren van instructies. Dit model is beschikbaar via Hugging Face. Daarnaast zijn Isaac Sim 5.0 en Isaac Lab 2.2 als open source in developer preview te vinden op GitHub, geoptimaliseerd voor RTX PRO 6000 werkstations.
Met Halos introduceert NVIDIA een veiligheidssysteem voor robotica dat hardware, AI-modellen, softwaretools, inspectiediensten en certificering combineert. Dit systeem is opgenomen in een door ANAB geaccrediteerd veiligheidsprogramma. Onder andere Boston Dynamics en SICK nemen deel aan het Halos Inspection Lab om hun systemen te laten certificeren volgens deze normen.
Verschillende bedrijven passen deze technologie al actief toe. Zo gebruikt Agile Robots het GR00T N1-model in combinatie met Isaac Lab op Jetson-hardware voor de training van twee-armige robots. idealworks past een simulatieframework uit Omniverse toe op workflows voor mensachtige robots. Neura Robotics gebruikt GR00T-Mimic voor het verfijnen van zijn MiPA-servicerobot, die wordt gekoppeld aan SAP’s Joule-agenten en gevalideerd via simulatie. Vorwerk ontwikkelt maatwerkoplossingen in Isaac Lab en rolt deze uit op Jetson AGX-, Orin- en Thor-platforms. Humanoid wist zijn ontwikkeltijd met zes weken te verkorten door het trainen van vision-language-action-modellen op NVIDIA DGX-systemen. Universal Robots presenteerde de UR15 cobot, met een AI-versneller gebaseerd op CUDA-bibliotheken van Isaac en Jetson AGX Orin. SICK heeft zijn lidars en camera’s geïntegreerd in Isaac Sim voor het ontwerpen en testen van waarnemingsgestuurde systemen binnen Omniverse.