Home Bots & Business Fugro uitbreiding vloot onbemande schepen uit

Fugro uitbreiding vloot onbemande schepen uit

door Pieter Werner

Fugro gaat met Kooiman Engineering en Van Oossanen Naval Architects een nieuwe generatie onbemande oppervlakteschepen (USV’s) maken. Deze Blue Prism is speciaal ontworpen voor operaties in zowel kust- als offshore-omgevingen. Hij combineert een ultralage ecologische voetafdruk met hoogwaardige gegevensverzameling, weerbestendigheid en uithoudingsvermogen.

De Blue Prism van Fugro, die in 2023 beschikbaar komt voor klanten, zal met behulp van op de romp gemonteerde sensoren bathymetrie- en subbodemgegevens verzamelen met de hoogste nauwkeurigheid, terwijl het ook de mogelijkheid heeft om meerdere geofysische sensoren te slepen. Het is in staat om buiten het gezichtsveld te opereren en zal het eerste koolstofarme autonome schip zijn dat deze geavanceerde scheepskenmerken en sensoren combineert. Samen met Fugro’s slimme software voor gegevensbeheer, zullen de snelheid en het uithoudingsvermogen van de Blue Prism het risico verminderen en de projectoplevering versnellen in offshore wind, hydrografische kaarten en kustveerkracht.

Perry van Oossanen, Managing Director en Naval Architect bij Van Oossanen Naval Architects, zei: “We zijn verheugd deel uit te maken van dit opwindende project waarin de beste technieken in de Nederlandse scheepsbouw worden gecombineerd in dit nieuwe onbemande ultra-efficiënte schip. Het ontwerp en de lay-out van een schip zonder bemanning heroverwegen is een droom die uitkomt voor een marine-architect.”

Autonome schepen

Maarten Kooiman, directeur van Kooiman Engineering: “De samenwerking tussen Kooiman en Van Oossanen heeft al geleid tot innovatieve oplossingen en we zijn verheugd Fugro te kunnen helpen bij het zetten van de volgende stap in onbemande schepen.”

Frank Koopman, Fugro’s Global Director Marine Site Characterisation, zei: “Autonome schepen spelen een belangrijke rol in de toekomst van de maritieme onderzoekssector door de veiligheid te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en efficiënter hoogwaardige gegevens te leveren. We hebben ervoor gekozen om met Kooiman Engineering en Van Oossanen Naval Architects samen te werken vanwege hun uitgebreide staat van dienst op het gebied van innovatief scheepsontwerp en hydrodynamica en we kijken ernaar uit om met hen samen te werken aan dit spannende project, aangezien we vastbesloten zijn om onze vloot van USV’s uit te breiden voor veiligere, meer duurzame maritieme operaties.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant