ForwardX Robotics heeft 435 autonome mobiele robots (AMR’s) ingezet bij de Dalian-fabriek van autofabrikant Chery Automobile. Volgens het bedrijf gaat het om de grootste AMR-implementatie op één locatie ter wereld. De inzet is bedoeld om de materiaalstromen te automatiseren in verschillende fasen van het productieproces, waaronder het persen, lassen, installeren van batterijen, eindassemblage en interne logistiek. Hiermee ondersteunt Chery de verhoging van de efficiëntie en flexibiliteit in de productie van elektrische voertuigen (EV’s).
De AMR-vloot bestaat uit drie hoofdmodellen—Flex, Max en Lynx—die elk inspelen op specifieke intralogistieke uitdagingen binnen de complexe en grootschalige voertuigproductie.
De Flex-serie omvat 195 AMR’s die lichte en kwetsbare componenten vervoeren, zoals printplaten en kabelbomen, die veel worden gebruikt in EV’s. Deze units opereren vooral in de las- en assemblageruimtes waar de ruimte beperkt is, en zorgen voor directe leveringen zonder dat gangpaden worden geblokkeerd. Volgens ForwardX heeft dit geleid tot een 40% snellere materiaalverwerking en een daling van de arbeidskosten met 30% tijdens de eerste fase van het project.
De Max-serie bestaat uit 226 robots van de typen Max1500L en Max2500O, die ontworpen zijn voor het transport van zware ladingen zoals motorblokken, machineonderdelen en grote rekken. Deze AMR’s worden ingezet in de zwaardere productiefases, waaronder het verplaatsen van batterijmodules en logistiek rond de aandrijflijn. De Max1500L kan tot 2.500 kg dragen en de Max2500O zelfs tot 2,5 ton. Beide modellen navigeren omnidirectioneel in krappe ruimtes en maken gebruik van geautomatiseerde 24/7-laadsystemen om ononderbroken te kunnen opereren. Daarnaast zijn ze uitgerust met robotarmen voor volledige automatisering op geselecteerde productielijnen.
De Lynx U1000-trekrobots zijn gericht op het verplaatsen van rekken en bulkmaterialen tussen de verschillende productiegebieden van Chery. Deze AMR’s zijn geïntegreerd met Chery’s Sequence Part Supply (SPS)-systeem en leveren autonoom onderdelen af aan specifieke assemblagestations in real-time. De Lynx-serie is geoptimaliseerd voor het navigeren door smalle doorgangen met gemengde ladingen en helpt zo knelpunten te voorkomen die vaak optreden bij het aanleveren van gevarieerde componenten in de eindassemblage.
Samen ondersteunen de 435 AMR’s de gesynchroniseerde materiaalstroom in 80% van Chery’s werkplaatsen op de locatie in Dalian. Volgens ForwardX maakt deze gecoördineerde inzet het mogelijk om elke twee minuten een voertuig van de band te laten rollen. Het systeem past zich dynamisch aan productievariaties aan en ondersteunt zowel just-in-time- als just-in-sequence-productie.
Het project bouwt voort op een eerdere inzet van meer dan 100 AMR’s in 2023 bij Chery’s Super One-fabriek en maakt deel uit van een bredere strategische samenwerking tussen de twee bedrijven. Volgens ForwardX-CEO Nicolas Chee zijn schaalbaarheid en integratie van het automatiseringsplatform cruciaal om te voldoen aan de eisen van OEM’s, zoals lagere total cost of ownership, verhoogde veiligheid en aansluiting bij Industry 4.0-initiatieven.