Home Geen categorie FOBT: dashboard geeft real time aan hoe de systemen functioneren

FOBT: dashboard geeft real time aan hoe de systemen functioneren

door Marco van der Hoeven

Vanwege de pandemie is thuiswerken bij veel organisaties opgewaardeerd van een secundair bedrijfsproces naar een primair. Dat heeft voor veel bedrijven heel wat voeten in de aarde, maar niet voor degene die de monitoring software gebruiken van eG Innovations, aldus Barry Schiffer, presales consultant Benelux bij het softwarehuis. “Met de voorspellende analyses in Enterprise v7 is goed te zien hoeveel capaciteit er meer nodig is, bovendien geeft het dashboard real time aan hoe de systemen functioneren, hoe lang het bijvoorbeeld duurt voordat iemand in Microsoft 365 een document actief heeft.”

Enkele maanden geleden heeft eG Innovations de jongste versie van zijn monitoring platform gelanceerd. eG Enterprise versie 7 is volgens Renne Bots, sales manager bij eG Innovations, uitstekend ontvangen, zowel bij klanten als bij partners. “De meeste monitoring tools houden alleen de IT-infrastructuur bij; wij doen allebei en tonen het gedrag en afhankelijkheden van beide in één console. Dat is voor veel organisaties doorslaggevend om voor ons te kiezen”, zegt Bots. Hij zegt dat het sinds de lancering nog steeds heel erg druk is. “En alles gebeurt online; ook de grote projecten. Veel klanten willen niet eens dat er een persoon van vlees en bloed over de vloer komt.”
Daarom is hij blij dat Schiffer onlangs het team is komen versterken. “Wij kennen elkaar al jaren. Barry werkte voorheen bij SLTN en was een tevreden gebruiker van onze software. Hij heeft veel ervaring aan de klantkant en die kunnen we goed gebruiken.”

Simulaties

Bots komt met het voorbeeld van een Duitse klant, actief in voedseldistributie: “Van de ene op de andere dag moest iedereen thuiswerken. Omdat ze onze tool gebruiken, hadden ze daar geen enkel probleem mee. Ze kunnen de prestaties van alle datacenters moeiteloos op afstand volgen en analyseren.”
“Het mooie van eG Enterprise”, vult Schiffer aan, “is de mogelijkheid om simulaties uit te voeren. Bij het opschalen van thuiswerken, weten de meeste bedrijven niet hoeveel extra capaciteit ze nodig hebben en waar ze die moeten inzetten. Gevolg is dat ze dan maar een paar servers meer kopen; beter te veel dan te weinig is dan de gedachte. En dat brengt ze in de problemen, omdat de levertijden van servers en netwerkapparatuur verschrikkelijk oplopen. Met eG Enterprise kun je voorspellingen doen: wat gebeurt er als er een veel groter beroep wordt gedaan op de virtuele desktop infrastructuur, welk effect heeft het plaatsen van servers op welke plaatsen, dat soort zaken. Zo koop je alleen wat je echt nodig hebt en loopt je geen risico’s op vertragingen in de systemen.”
Hij geeft aan dat de monitoring tool bijvoorbeeld constant in de gaten houdt hoe het gebruik van Microsoft 365 bij een organisatie verloopt, hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat een document is geopend, verloopt de onderlinge communicatie goed, waar zitten eventueel de vertragingen?

Aansluiten op de markt

De gevolgen van de corona-epidemie heeft iedereen overvallen. “Veel klanten hadden ineens extra licenties nodig om hun monitoring werk goed te kunnen doen. Die hebben we gratis ter beschikking gesteld; iedereen kon gewoon doorgaan; wij hebben geen misbruik willen maken van de situatie”, licht Bots toe.
Om klanten goed te blijven ondersteunen, is het nodig, aldus het tweetal, om de markt te blijven volgen. “Iedereen gebruikt tegenwoordig wel cloudapplicaties, dus maken wij het mogelijk dat zij kunnen volgen of de prestaties voldoen aan de gebruikersverwachtingen. Kwestie van veel praten met onze klanten en onze partners, bijvoorbeeld met ATOS dat wereldwijd met ons samenwerkt.”
Schiffer, vanuit zijn klantervaring, voegt eraan toe: “En natuurlijk onderhouden we goede contacten met de communities van bijvoorbeeld Microsoft en Citrix. Zij leveren ons waardevolle informatie; wij bieden hulp waar dat gewenst is. We werken goed samen.”

De hele keten

eG Enterprise v7 verzamelt data uit alle hoeken en gaten van een (virtuele) infrastructuur. Het constateert bijvoorbeeld dat een bepaalde applicatie niet snel genoeg reageert, analyseert dit en geeft aan waar de oorzaak van het probleem zit. Als de tool kan uitvogelen wat er aan de hand is en tips geeft voor het oplossen daarvan, waarom voert de software dan niet zelf ook meteen de reparaties uit?
“Dat lijkt logisch”, antwoordt Bots. “En wellicht is het ook zinvol om in bepaalde situaties dit te automatiseren, maar niet altijd. Je wilt bijvoorbeeld niet de index van een database gaan aanpassen zonder overleg met de beheerder, of de code van een Java- of .NET-applicatie gaan veranderen. Maar dit onderwerp leeft natuurlijk wel; we hebben dit op ons netvlies voor verdere ontwikkelingen van onze software.”
eG Innovations biedt gereedschap om de gehele keten inzichtelijk te maken. De constatering dat bijvoorbeeld een query wel heel erg traag wordt uitgevoerd, of dat een virtueel winkelwagentje niet snel genoeg beschikbaar is, kan vele oorzaken hebben. “Wij laten in het dashboard elk component zien. Met rood, oranje of groen zie je in één oogopslag waar problemen zijn. Dat scheelt heel veel zoektijd door de verschillende beheerders. Die hebben namelijk allemaal hun eigen tooltjes; de databasebeheerder, de firewallbeheerder, de Linux-beheerder, noem maar op. Het ontbreekt hen aan overzicht. Wij bieden dat wel op basis van feiten; wij verzamelen de data, analyseren deze en presenteren die. Alle beheerders hebben dan te maken met dezelfde data getoond in één scherm, in plaats van vijf verschillende oplossingen. Het mooie is ook dat onze tool het gesprek tussen de verschillende beheerders op gang brengt.”

Dagen

De implementatie van eG Enterprise is volgens het duo een kwestie van dagen. “Zeker geen weken. Onze partners en wij zelf helpen daar bij. Het hangt natuurlijk af van de omvang van de omgeving, maar het zijn overzichtelijke trajecten. Onlangs hebben we een middelgroot ziekenhuis in acht dagen kunnen afronden. Daar zitten de workshops bij om uit te leggen hoe je met onze software moet omgaan. Wij hebben trouwens ook een dashboard voor C-level, zodat ze op dat hoge aggregatieniveau ook kunnen zien hoe het ervoor staat.”
Wat helpt, is dat heel veel signalen (inclusief thresholds) van de gangbare partijen als Microsoft, Citrix, SAP en Oracle zijn voorgedefinieerd. “De installaties gaan echt heel vlot”, sluiten zij het gesprek af.

Misschien vind je deze berichten ook interessant