Deutsche Bahn (DB) is in samenwerking met de Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) gestart met Europa’s eerste openbaarvervoerdienst met robotaxi’s. Het initiatief, KIRA genaamd – een afkorting van Künstliche Intelligenz-basierter Regelbetrieb von autonomem On-Demand-Verkehr – is een belangrijke stap richting de dagelijkse inzet van autonoom vervoer.
In de steden Langen en Egelsbach, nabij Frankfurt, rijden zes autonome shuttles met echte passagiers onder testomstandigheden. Deze voertuigen opereren op autonomie-niveau 4, wat betekent dat ze zelfstandig rijden binnen vooraf bepaalde gebieden, zonder menselijke tussenkomst. Hoewel er tijdens de testfase nog veiligheidschauffeurs meerijden, regelen de shuttles zelf de navigatie, snelheid en route. Reizigers kunnen zich aanmelden via de speciale KIRA-app.
Het project is het eerste in Duitsland dat autonome voertuigen op niveau 4 inzet voor openbaar vervoer met passagiers aan boord. Het gaat hierbij niet alleen om een technologische proef, maar ook om een pilot voor toekomstige integratie in het reguliere ov-aanbod.
“Autonoom rijden is een sleuteltechnologie voor innovatieve, milieuvriendelijke en toegankelijke mobiliteit,” aldus federaal minister van Verkeer Patrick Schnieder. “Met onze steun aan project KIRA willen we burgers enthousiast maken om de voordelen van autonome shuttles zelf te ervaren. Het gaat om gemak, toegankelijkheid en het tastbaar maken van de toekomst.”
De dienst richt zich op voorstedelijke en landelijke gebieden – regio’s waar het traditionele openbaar vervoer vaak slechts beperkt beschikbaar is. Door ritten op afroep en 24/7 aan te bieden, kunnen robotaxi’s bestaande lacunes opvullen en het bereik van het ov vergroten.
“Autonoom rijden maakt openbaar vervoer overal en altijd beschikbaar,” zegt prof. Knut Ringat, CEO van RMV. “Als kleine, bestuurderloze bussen dag en nacht rijden op plekken waar nu maar enkele keren per dag een bus komt, verandert dat de beschikbaarheid én aantrekkelijkheid van openbaar vervoer – vooral op het platteland.”
De voertuigen worden geëxploiteerd door DB Regio Bus Mitte, een regionale dochteronderneming van Deutsche Bahn. De boekings- en routeringssoftware is ontwikkeld door ioki, een DB-platform dat softwarecomponenten van diverse technologiepartners integreert. De zelfrijdende systemen, inclusief HD-kaarten en sensortechnologie, worden geleverd door Mobileye.
“Autonoom rijden biedt enorme kansen om het openbaar vervoer aantrekkelijker en betaalbaarder te maken – vooral buiten de grote steden,” aldus Evelyn Palla, bestuurslid regionale mobiliteit bij DB. “Project KIRA geeft een krachtig voorproefje van wat mogelijk is. We willen een sleutelrol spelen in het ov van morgen.”
De pilot wordt ondersteund door het Duitse federale ministerie van Verkeer en de deelstaat Hessen, met wetenschappelijke bijdragen van onder meer het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) en de VDV (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen). De testfase loopt tot eind 2025; verlenging wordt overwogen.
“Hessen zet nieuwe standaarden in het gebruik van toekomstgerichte vervoerstechnologie,” zegt Kaweh Mansoori, minister van Verkeer van de deelstaat Hessen. “Met deze lancering zijn we de eerste deelstaat in Duitsland die autonome mobiliteit voor het publiek toegankelijk maakt. KIRA is een blauwdruk voor het vervoer van de toekomst.”