Home Bots in Society Agentic AI dwingt HR tot herschikking personeel en omscholing

Agentic AI dwingt HR tot herschikking personeel en omscholing

door Marco van der Hoeven

Onderzoek van Salesforce onder 200 HR-managers wijst erop dat organisaties wereldwijd hun personeelsstrategieën aanpassen in reactie op de verwachte opmars van agentic AI, oftewel autonoom opererende digitale assistenten. Volgens de bevindingen wordt het gebruik van deze technologie de komende twee jaar naar verwachting met 327% uitgebreid. Tegelijkertijd verwachten HR-leiders een gemiddelde productiviteitsstijging van 30% en een afname van arbeidskosten met 19%, wat zich volgens het onderzoek vertaalt in een besparing van ruim 11.000 dollar per werknemer op basis van het gemiddelde jaarsalaris in OESO-landen.

De verschuiving naar digitale arbeid leidt ertoe dat HR-managers naar eigen zeggen bijna een kwart van hun personeel anders zullen inzetten, bijvoorbeeld in nieuwe functies of teams. Een meerderheid (89%) verwacht dat agentic AI hen in staat zal stellen om medewerkers andere, volgens hen relevantere taken toe te wijzen. Tegelijkertijd voorziet 61% van de ondervraagde HR-leiders dat hun personeel in de huidige rol zal blijven functioneren, maar dan in samenwerking met AI-systemen.

Omscholing vormt volgens het onderzoek een belangrijk onderdeel van de strategie. 81% van de HR-managers is van plan medewerkers op korte termijn bij te scholen of is daar reeds mee begonnen, met als doel hen te voorzien van vaardigheden die passen bij de digitale arbeidsmarkt. Hierbij worden AI-geletterdheid, aanpassingsvermogen en samenwerkingsvaardigheden genoemd als prioriteiten.

Hoewel veel CHRO’s de impact van agentic AI op de organisatiestructuur onderkennen, geeft 85% aan dat hun organisatie de technologie nog niet volledig heeft geïmplementeerd. Bovendien zegt 73% dat werknemers nog onvoldoende inzicht hebben in hoe digitale arbeid hun functie zal beïnvloeden.

Volgens het onderzoek voorzien HR-managers groeimogelijkheden in afdelingen als IT, R&D en sales. Tegelijkertijd wordt verwacht dat teams als klantenservice, bedrijfsvoering en financiën in omvang zullen afnemen of worden gereorganiseerd naarmate AI-oplossingen breder worden toegepast.

Misschien vind je deze berichten ook interessant